۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ساعت: ۰۰:۱۵

به همت معاونت آموزش و اطلاع رسانی موسسة فتوح اندیشه برگزار گردید: اولین جلسه نشست اقتراحی با موضوع «بررسی سند الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات و مطالعات اسلامی فتوح اندیشه، نشست اقتراحی «بررسی سند الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» در محل ساختمان پردیس حکمت و با حضور جمعی از صاحب‌نظران و پژوهش‌گران حوزه و دانشگاه برگزار گردید.

در آغاز این نشست که به بررسی ماهوی، رویکردی، روشی و محتوایی این سند اختصاص داشت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رهدار، دو رویکرد اصلاحی و حذفی به این سند را مطرح کرده و سپس مهمترین نقدهایی را مطرح نمودند که خلاصه آن بدین قرار است:

  1. بخش ابزار پیشرفت و اصول در سند نیامده است؛
  2. بر اساس مبانی خدامحوری، از واژه­‌گان تقدیر الهی یا لطف الهی، در برخی از بندها، استفاده نشده است؛
  3. تفاوت حق و حکم، که توسط علامه جوادی آملی مطرح شده است، در این سند دیده نمی­‌شود؛
  4. جای به ­کارگیری واژه‌­گان فقه اجتماعی و فقه تمدنی، در این سند خالی است؛
  5. واژه «خاستگاه»، در آخرین سطرِ پیش از تدابیر، باید به «کانون» تغییر پیدا کند؛ زیرا خاستگاه اسلام مثلا عربستان بوده، ولی عربستان هم‌­اکنون کانون اسلام نیست.

پس از این مقدمه، حجج اسلام و آقایان عباسعلی مشکانی، جلینی، نیک­بین، پیری، کارگر و بهمنی، به بررسی مهمترین بخش­های مختلف این سند پرداختند که خلاصه آن بدین شرح است:

  1. این سند دقیقاً فضای اصلاح قانون اساسی است و باید دوباره نوشته شود؛
  2. این سند باید با ادبیاتی باشد که بتواند جریان­‌های فکری گوناگون را پوشش دهد؛
  3. در متن سند باید همه مبانی اسلامی بیان شود و اگرچه برخی مبانی آمده، اما کامل نیست؛
  4. روش خاصی در سند مشخص نیست؛ یعنی ترتیب هستی‌­شناسی، معرفت­‌شناسی، انسان‌­شناسی، جامعه‌­شناسی و … روشن نشده است؛
  5. به‌­جای آوردن مبانی در اصل متن، سیاست­‌ها، راه‌­کارها و راه‌­بردها باید مطرح می‌­شد؛
  6. مشروح مذاکرات و مباحث صورت گرفته، همراه سند نیامده است؛
  7. در این سند، کلیاتی مطرح شده اما مرحله اجرای آن طراحی نشده است؛
  8. بحث­‌های کاربردی نظام سازی، توسعه اجتماعی و سیاسی، موانع رسیدن به آرمان مطلوب، توضیح واژه­‌گان کلیدی برای جلوگیری از سوء استفاده، و روش اجرا، در سند، نیامده است؛
  9. در طول سند، تنها به مباحث کیفی اکتفا شده است و مباحث کمی مغفول مانده است؛

در ادامه این نشست، آقایان دوایی و یوسفی به تبیین فرایند تکمیل سند و دفاع از آن پرداخته و گفتند: در دو بخش نخست، مباحث «اسلامی» و در سه بخش پس از آن، مباحث «ایرانیت» گنجانده شده است و لزوما باید الگوی پایه‌­ای جهت پیشرفت داشته باشیم. آینده‌­پژوهی مورد نظر نویسندگان، آسیا محور بوده و این سند نسبت به دیگر اسناد، دارای جامعیت، انسجام و هدایت­‌گری است. این که چرا برخی ویژگی­‌ها در آن نیامده است، به­ دلیل تلاش برای خلاصه‌­نویسی سند است و به بیان دیگر، تا حد ممکن، به­ شیوه ادبیات قرآنی نگاشته شده است.

نظر کاربران

درج نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود

سیستم تشخیص ربات از انسان برای این فرم فعال است.