۱ بهمن ۱۳۹۷ / ساعت: ۱۶:۵۱

به همت معاونت پژوهش موسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه برگزار گردید: کرسی آزاداندیشی با موضوع «امیر تعقل و فقه استراتژیک» به گزارش روابط عمومی موسسه فتوح اندیشه، این نشست علمی در ادامه سلسه کرسی های آزاداندیشی، در تاریخ نوزدهم دی‌ماه ۱۳۹۷ و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل امامی میبدی و با حضور ناقدان: حجت الاسلام و المسلمین صانعی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهدار برگزار گردید.

در آغاز این نشست که با حضور جمعی از پژوهش­گران حوزه و دانشگاه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین امامی به تبیین دیدگاه خود پرداخته و ضمن تشریح نسبت میان ابعاد وجودی انسان و ضرورت طراحی سیستم برای جامعه ایده آل، بر اساس همه­ی ابعاد وجودی انسان، با توجه به حدیث «العقول ائمه الافکار و الافکار ائمّه القلوب و القلوب ائمّه الحواس و الحواسّ ائمّه الاعضاء»، مدل سه بعدی ارسطویی «اندیشه – انگیزه – انجام» را رد کرده و گفت: «وجود انسان دارای پنج بعد عقل، فکر، قلب، حس و اعضا است که در طول یک­دیگر قرار دارند و این هندسه باید در طراحی استراتژیک نظام منعکس شود.»

ایشان در ادامه، سایر موجودات را دارای لایه های رهبری، اندیشه، انگیزه، انتقال و انجام دانست و ضمن مردود دانستن نگاه ماتریالسیتی به موجودات افزود: «نه تنها انسان بلکه همه­‌ی موجودات را باید دارای این پنج لایه دانست و طراحی نظام بر اساس این پنج لایه، همه­‌ی موجودات را مد نظر دارد.»

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین استاد صانعی به نقد نظریه ارائه شده از منظر فقه و روایات پرداخت و با جای تامل دانستن حجیت استناد این نظریه به معصومین علیهم السلام گفت: «اولا باید دلالت روایت بر این نظریه بررسی بشود، ثانیا مشخص نشده است که کدام مرتبه وجود عقل مورد بحث است.»

حجت الاسلام و المسلمین رهدار نیز نظریه «امیر تعقل» را به لحاظ روش شناسی و نحوه ارائه، مورد نقد قرار داده، به ضرورت ارائه یک مدل شناخته شده به عنوان الگو و سپس بیان نقاط افتراق نظریه جدید با نظریه الگو اشاره کرد و گفت: «در نظریه هایی که ادعای نوآوری دارند اگر نسبت نظریه جدید با نظریه های پذیرفته شده پیشین، تبیین نشود، ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار نخواهد شد.»

رییس موسسه فتوح در نقد نظریه «امیر تعقل»، تطبیق عینی نظریه را برای ارائه نظریه مفید دانست و افزود: «برای مثال می­‌توانستید بگویید: اگر سند پیشرفت اسلامی ایرانی بر اساس نظریه شما نوشته می­‌شد چه تغییراتی باید می­کرد و اقتضائات عملی پذیرش این نظریه چیست.»

در پایان این نشست نیز، جمعی از شرکت­‌کنندگان، دیدگاه خود را درباره­ی نظریه­ امیر تعقل بیان کرده و به نقد و بررسی این دیدگاه پرداختند.

نظر کاربران

درج نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود

سیستم تشخیص ربات از انسان برای این فرم فعال است.