8 سپتامبر 2019 / ساعت: 21:17
نشست علمی – تخصصی «فرایند ایجاد و بسط هویت دینی» توسط ادارهی کل تبلیغات اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و با سخنرانی مدیر موسسهی فتوح اندیشه: حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار برگزار گردید.
در این نشست علمی که با حضور جمعی از جوانان فعال فرهنگی، روحانیون، نخبگان و پیشکسوتان عرصه فعالیتهای فرهنگی و دینی برگزار گردید، استاد رهدار بیان کردند: «سالها قبل، پژوهشی در خصوص اینکه انقلاب اسلامی در چه ظرف مکانی و زمانی محقق شده است و مختصاتی که انقلاب اسلامی در آن به وجود آمده، لااقل از لحاظ فرهنگی چه مختصاتی بوده است، انجام دادم.»
استاد حوزه و دانشگاه افزود: «قریب به سه قرن، جهان قبل از انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار دادم و وضعیت جهان از آغاز قرن هجده را بررسی کردم و متوجه شدم قرن هجده، قرن سرمستی بشر به مدد علم و تکنولوژی در برابر خداوند است. دویست دانشمند اروپایی در طول یک قرن، کتابی در پنجاه و سه جلد نوشتهاند با عنوان دایرهالمعارف قرن هجده، که این دانشمندان در طول یک قرن، ابتدای قرن هجده یا اواخر قرن هجده زندگی میکردهاند و در یک جا هم مستقر نبودهاند و از کشورهای گوناگون اروپایی و با تخصصهای گوناگونی هم بودهاند و وجه مشترک این دانشمندان این است که همه، در زاویه تخصصی که داشتهاند و با توجه به علم خود، به این نکته رسیدهاند که در زندگی بشر اگر خدا نباشد به نفع بشر است.»
مدیر موسسه فتوح اندیشه ادامه داد: «این دایرهالمعارف در قرن نوزدهم نام دیگری برروی آن گذاشته شد و به دایرهالمعارف «الحاد» مشهور شد، اما در این قرن، افرادی پا به عرصه گذاشتند که بر خلاف دانشمندان قرن هجدهم، که میپنداشتند که عالم خدایی دارد، اما ما برای ادامه حیات به وجود خداوند نیازی نداریم، خداوند را از اساس منکر شده و معتقد به به وجود آمدن جهان به وسیله سلول تک یافتی بودند.»
استاد رهدار با بیان اینکه در قرن بیستم یک نوع دیانتی ظهور کرد به نام «دئیسم»، ادامه داد: «در پایان قرن نوزده، فیلسوفی آلمانی به نام نیچه ظهور کرد که جملهای گفت که بعدها این جمله رساله شد و به روح قرن نوزده تبدیل شد گردید.»
رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع تقریب بیان کرد: «کشورهای اسلامی در این سه قرن، استثنا بودند که این کشورها نیز به لحاظ سیاسی و اقتصادی یا در ذیل قطب آمریکا بودند یا در ذیل قطب شوروی و وقتی از لحاظ سیاسی و اقتصادی اسیر بودند به لحاظ فرهنگی نیز اسیر بودند، یعنی دارالاسلام معتقد به خدا بودند اما به خدایی که با او کار نداشتند و زندگی آنها به خدا گره نمیخورد و بود و نبود خداوند در زندگی آنها فرقی نداشت.»
ایشان ادامه داد: «در سالهای ۱۳۵۷، پنجاه و هشت کشور دنیا چنین فکر میکردند که جهان از اساس خدایی نداشته است و در سال ۱۳۵۸ تنها سی کشور دنیا بر این باور بودند که جهان از اساس خدایی نداشته است، با این حساب که شوروی سابق چهارده کشور به حساب میآمد و اولین ثمرهی انقلاب اسلامی این بود که قریب به شش ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که بیست و هشت کشور جهان، پی به وجود خدا بردند و گفتند که خدایی هست.»
مدیر موسسه فتوح اندیشه قم افزود: «دومین ثمره انقلاب اسلامی، فعال شدن کرسیهای دینپژوهی و دانشگاههای دینشناسی یکی پس از دیگری در کورهای غربی و اروپایی بود که پس از انقلاب، به صورت قارچگونه رشد کرده و تنها در شهر واشنگتن، هزار و چهارصد موسسه دینپژوهی وجود دارد. در کشوری که متفکران آنها معتقد بودند که دین موهوم است.»
حجتالاسلام و المسلمین دکتر رهدار افزود: «همهی موسسات گوناگونی که در دنیا برای عضو برنده جهانیشان، جایزه در نظر گرفتهاند، از یک و نیم میلیون دلار فراتر نمیرود اما تنها موسسهای که در دنیا، به عضو برندهی جهانیاش پنج میلیون دلار، یعنی بیش از سه برابر دهها موسسهی دیگر جایزه میدهد، موسسه تمپل تونت در آمریکا است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: «ادعایی که مطرح است این است که هر کسی در هر مکانی و با هر دینی در حال عبادت خدای خودش است، صدقه سر انقلاب اسلامی ایران است؛ زیرا جهان در سه قرن گذشته همین بود که توصیفش گذشت و این اتفاقی بود که با انقلاب اسلامی رخ داد و ما امروزه از آن به عنوان احیاء، ایجاد، بسط و گسترش هویت دینی از آن یاد میکنیم.»
وی با بیان این¬که انقلاب اسلامی در همهی کشورهای مسلمان راه پیدا کرده و مردم کشورهای مسلمان و حتی غیر مسلمان پی به ارزش انقلاب اسلامی بردهاند، گفت: «انقلاب اسلامی با صرافت ذاتش در قلب مردم دنیا نفوذ کرده و فراتر از مرزها رفته است. انقلاب اسلامی ایران همانگونه که امام فرمودند «انفجار نور بود». این نور به هر جایی رفت پیامآور هویتی بوده است، هویتی دینی به نام خدا و انقلاب ما، در دنیا، به نام خدا شناخته شده است.»
وی ادامه داد: «امام خمینی (ره) فرمودند: «این انقلاب برای برای دین و اسلام بود». نباید فراموش کنیم که این جملات امام ماست و ما هنوز به شعب ابیطالب نرسیدهایم و منصفانه این است که انقلاب را در مقیاسش ارزیابی کنیم.»
استاد حوزه و دانشگاه در پایان اضافه کرد: «چیزی که ما از انقلاب صادر کردیم از جنس فهم است، ما به انسانهایی در خارج از مرزهای جغرافیاییمان عزت دادیم و این به این معنا نیست که خود ما بیعزت شده باشیم. ما به کسانی هویت دادیم و چیزهایی که ما از انقلاب صادر کردیم از جنس چیزهایی نیست که چون صادر کردیم برای خودمان چیزی نمانده باشد.»
به نقل از خبرگزاری مهر.
دیدگاهی ثبت نشده است.
نظر کاربران