نشست علمی گروه فقه رسانه مؤسسه فتوح اندیشه با مدیر شبکه اجتماعی ایتا به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه سلسله جلسات تخصصی و به همت معاونت پژوهش و گروه فقه رسانه؛ نشست علمی «شبکه ملی اطلاعات و نقش شبکه‌های اجتماعی داخلی در کنترل فتنه با محوریت شبکه ایتا» با حضور مهندس غفاری، مدیر شبکه اجتماعی ایتا، مدیر مؤسسه، اعضای گروه‌ علمی فقه رسانه و سایر پژوهشگران در ششم آذر برگزار شد که خبر تفصیلی آن در ادامه منعکس شده است.

آقای محمدحسین فرج نژاد دبیر علمی گروه فقه رسانه مؤسسه فتوح اندیشه ضمن خوشامدگویی به میهمان و پژوهشگران حاضر در جلسه در خصوص دستاوردهای موفقیّت‌آمیز شبکه ایتاد در شرایط بحرانی اغتشاشات اخیر صحبت کردند. ایشان تأکید کردند که شبکه مجازی ایتا در این برهه حسّاس، تبدیل به منبعی مطمئن برای ارتباطات طیف‌های مردمی و انقلابیون شد و کارایی فوق‌العاده خود را در کنترل بحران و تزریق اخبار صحیح در میان توده‌های میدانی مردم نشان داد؛ لذا این جلسه برای بررسی چگونگی ایفای این نقش توسط ایتا و شیوه فعالیت شبکه ملی اطلاعات در اغتشاشات اخیر، تشکیل شده است.

ارائه نظرات توسط اعضای گروه فقه رسانه

در ادامه جلسه برخی از اعضای گروه فقه رسانه که در حوزه‌ موضوع‌شناسی رسانه به ویژه ناظر به حوادث کشور، دارای تخصص و مطالعه هستند، نکاتی را ارائه نمودند.

آقای خادمعلی محقق کارگروه فقه رسانه مؤسسه فتوح اندیشه): قدر مسلم میان علما در قاعده وجوب حفظ نظام، حفظ نظام عام اجتماعی از حرج و مرج است. بر این اساس مشخص است که برای حفظ نظم جامعه اسلامی و جلوگیری از حرج و مرج آن، باید شبکه ملی اطلاعات تأسیس شود. شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در عین نظم‏دهی به تعاملات میان افراد و ارتباطات، جامعه را از تسلط دشمن خارج کند. در سطح بالاتر، همه فعالیت‌های اجتماعی و حتی بسیاری از شئون فردی افراد در جامعه بر پایه فضای مجازی در حال شکل‌گیری است. همچنین ایران، کشوری است که دشمنان زیادی دارد و دشمنان هم از همه ابزارها برای دشمنی با ایران اسلامی استفاده می‌کنند.

مهندس غفاری، مدیر شبکه اجتماعی ایتا

مهندس غفاری، مدیر شبکه اجتماعی ایتا

 

در تعابیر روایی و قرآنی داریم که «الفتنه اشد من القتل»؛ بنابراین در بحث آزادی و محدودیت در خصوص اینترنت، تزاحم دو امر را داریم. از جهتی با قطع کامل شبکه اینترنت، تمام زندگی و حتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور دچار حرج و مرج می‌شود و از سوی دیگر با اتصال رها شده و بی‌قید اینترنت آمریکایی و شبکه‌‌های اجتماعی خارجی باز در مواقع مختلفی زندگی اجتماعی و سیاسی مردم، دچار بحران، آشوب، اغتشاش و ناامنی شده و تمام بیگ‌دیتای کشور در اختیار دشمن قرار داده می‌شود. لذا تنها راهکار صحیح، راه سومی است که همان راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است تا ارتباطات عمومی جامعه در فضایی امن و به دور از حرج و مرج تضمین شود.

آقای محمدی‌نیا (پژوهشگر کارگروه فقه رسانه مؤسسه فتوح اندیشه): سخن بنده در خصوص حفظ مصلحت در نظام اجتماعی و ارتباط آن با راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات، شبکه‌های اجتماعی و موتور جست‏وجوی ملی است. برای جلوگیری از اخلال در نظم اجتماعی و زندگی عمومی مردم، نه می‌توان اینترنت را به صورت کامل قطع کرد و نه می‌توان به صورت فعلی، ذیل اینترنت آمریکایی آن را باز گذاشت. عنصری که این مشکل را حل می‌کند، بحث مصلحت در فقه شیعه است. مصلحت، به عنوان یک عنصر از ارکان فقاهت شیعی باید دیده شود و این امر صرفاً به عنوان یک قاعده فقهی نیست.

ما در مصلحت‌سنجی لازم است، مصالح مختلف را در نظر بگیریم و به نوعی دچار تزاحم مصالح خواهیم شد. به‏عنوان مثال؛ یک مصلحت عدم اخلال در زندگی عمومی جامعه وجود دارد و از طرف دیگر توجه به مصلحت امنیت سیاسی، اجتماعی و فکری در جامعه وجود دارد. غزالی یک دسته‏بندی ابتدایی از مصالح دارد که به درد توجیه مسائل پیچیده مطرح در جامعه نمی‌خورد. بنابراین باید بررسی کنیم که چه مرجعی و از طریق چه سازوکاری مصالح را می‌توان تفکیک کرد و مصالح اهم را چه‏گونه باید تشخیص داد؟ به‏عنوان مثال؛ در اغتشاشات اخیر بنزینی، شورای امنیت کشور به صلاح دیدند که در فصلی از زمان، ارتباط اینترنت داخلی با شبکه بین‌الملل آمریکایی قطع شود و نیازهای اجتماعی مردم بر بستر شبکه ملی اطلاعات رفع و رجوع شود.

ما در سازوکار تشخیص مصلحت، به کسانی نیاز داریم که قادر به تشخیص درست و صحیح این مصلحت‌ها باشند. از جمله شاخص‌های آمادگی در این امر، در نظر گرفتن نصاب‌های فقهی است که باید بحث‌های مقدماتی آن پیش از به‌وجود آمدن مواضع تصمیم‌گیری، بحث شده باشد. قطعاً تجربه نیز در تشخیص این مصالح می‌تواند مؤثر باشد. در این راستا نیاز است که در فقه شیعه، تحقیقات مختلف و تخصصی ناظر بر رسانه‌ و فضای مجازی انجام شده باشد. حوزه علمیه تا حدودی این آمادگی را در خود ایجاد کرده است و امیدواریم نهادهای نظام از این فرصت ایجاد شده، استفاده وافی را ببرند.

توضیحات مدیر شبکه مجازی ایتا

آقای مهندس غفاری (مدیر شبکه پیام‌رسان ایتا): شبکه ملی اطلاعات، حدود بیش از ده سال است که کلید خورده است و نقطه عطف آن امسال بود که وزارت ارتباطات ادعا کرد که تا حدود هشتاد الی نود درصد از آن را تکمیل کرده‌ایم. ولی در این‏جا اختلافی وجود دارد. وزارت ارتباطات، شبکه ملی را تنها ارتباطات روترها، سوئیچینگ‌ها و سیم‌کشی داخلی تعریف می‌کند؛ اما مرکز ملی فضای مجازی و ما علاوه بر سخت‌افزار و سیم‌کشی داخلی، شبکه ملی اطلاعات را شامل نرم‌افزارهای بومی کامل بر مبنای اینترنت که مورد نیاز مردم است و سایر نیازهای یک شبکه داخلی را نیز از عناصر شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم.

لذا در داستان اخیر در کشور ـ اغتشاشات بعد از گرانی بنزین در آبان ۹۸ ـ مشخص شد که وزارت ارتباطات اشتباه می‌کند و ایمیل یا شبکه پیام‌رسان و موتور جست‏وجوی ملی به چه معنا است و چه مزیت‌هایی برای اداره کشور دارد. همچنین باید در تأسیس و تدوین شبکه ملی اطلاعات، هم شبکه و هم سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بومی و ملی مدنظر باشند. اکنون چین و روسیه با نگاه اقتصادی موتورهای جست‏وجوی ملی را راه‏اندازی کرده‌اند؛ اما ما در جمهوری اسلامی علاوه بر نگاه اقتصادی باید نگاه فرهنگی و حساسیت‌های اخلاقی جامعه اسلامی ـ ایرانی را نیز مدنظر داشته باشیم.

در سال ۹۶ که اینستاگرام کمتر از ۸ میلیون کاربر داشت، نظر ما بر فیلتر آن بود و مدنظر ما فیلتر تلگرام نبود. چرا که تلگرام مخاطبان زیادی داشت و فضای اینستاگرام هم بسیار جرم‌خیز و غیراخلاقی و ناامن بود. ولی تلگرام نیاز به مقدمه‌سازی بیش‏تری برای حذف و جایگزینی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی داخلی داشت. آن‏ها ادعا کردند که ما پنج میلیارد تومان به صورت وام به شبکه‌های اجتماعی داخلی کمک کردیم. سپس از ما خواستند که در برابر تلگرام بایستیم!! این در حالی بود که ما طرح داده بودیم برای راه‌اندازی یک شبکه بومی به حدود پنجاه میلیارد تومان پول ـ البته با دلار ۳۸۰۰ تومانی ـ برای تهیه حجم وسیعی از ابزارهای ارتباطی شامل سخت‌افزارها، نرم‏افزارها و غیره همانند ششصد سرور، نیاز داریم. اما آن‏ها در جلسه تنها پنج میلیارد تومان وام را تصویب کردند که حتی برای خرید سرورهای اولیه مورد نیاز کار ما نیز کفایت نمی‌کرد. این بود که ما آن وام را نپذیرفتیم؛ زیرا باید ماهیانه مبلغی بسیار بالاتر از ظرفیت خود، اقساط آن را پرداخت می‏کردیم. متأسفانه علی‌رغم وجود پتانسیل قوی داخلی در بحث کدنویسی و راه‌اندازی باکیفیت نرم‌افزارهای اصلی و موتور جست‏وجو، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی در داخل کشور، همت برخی مسئولان در این امر جدی نیست و برخی دیگر شاید از جهت منافع دوستان‌شان و نه منافع ملی، کانال‌های مشابه، ناامن و غیرمطمئن خارجی را بیش‏تر می‌پسندند.

اتفاق اخیر اغتشاشات آبان ۹۸، باعث شد که هم مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات موجود و هم مشکلات این شبکه واضح و آشکار شود. البته در این چند روز مشخص شد که سیم‌کشی‌ها و اتصالات تا حدود هشتاد یا نود درصد و سوئیچ‌ها و IXP خوب کار می‌کنند. به این معنا که مشخص شد که اتصالات این شبکه خوب است. اما در بحث DNS مشکل داریم و متأسفانه به دی.ان.اس‌های خارجی وابسته هستیم و برای اتصال همه به یک‏دیگر به اتصال با شبکه اینترنت بین‌الملل و DNS خارجی نیازمند هستیم. لذا وقتی اینترنت بین‏الملل قطع شد، ارتباطات سرشبکه‌ها و از جمله بخشی از ارتباط خود ایتا تا حدود نیم ساعتی قطع شد که بلافاصله مشکل را برطرف کردیم.

همچنین مشخص شد که سرویس‌های پایه ملی مانند؛ جستجوگر ملی، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل داخلی چقدر در این امر استقلال و امنیت کامل فضای سایبری، مؤثر است. نکته دیگری که روشن شد، آن بود که وقتی اینترنت بین‌الملل مبتنی بر شبکه آمریکایی NSA قطع شد، به صورت خودبه‏خود اغتشاشات خوابید. چرا که سرشبکه‌های داخل، سازمان‌ها و عناصر خارجی فتنه ارتباط‏شان با یک‏دیگر قطع شد و به تبع عملیات روانی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های وابسته نیز قطع گردید.

نکته دیگر این‏که دشمن و منافقین در این داستان، بعد از این‏که اتصال نرم‌افزارهای خارجی به صورت کامل قطع شد، تصمیم گرفتند که در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز برای خود سکوهایی تعریف کنند که این امر باعث می‏شود ما از این به بعد بیش‏تر مواظب باشیم. به نقل از بازخوردهای رسیده به ما، ایتا در شرایط بحرانی کشور، تا حدودی موفق‌تر از برخی دیگر از نرم‌افزارها عمل کرد و توانست سرعت و فعالیت زیاد خود را در شرایط بحرانی تا حد زیادی حفظ کند و پیام‌رسانیِ میان نیروهای مردمی را داشته باشد. در این ایام یک میلیون و هفتصدهزار مخاطب فعال جدید به ایتا پیوست و ایتا بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر فعال از میان حدود شش میلیون و ۳۰۰ هزار دانلود کننده نرم‌افزار ایتا دارد.

 این در حالی است که در میان تمامی شبکه‏‌های خارجی اعم از واتس‏آپ، اینستاگرام، تلگرام و توئیتر نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر فعال وجود دارد که متأسفانه سیاست‌های دولتی در این امر بی‌تقصیر نبوده است. اکنون واتس‏آپ تا ۲۷ میلیون دانلود پیش رفته و کاربران فعال جدی‌ای دارد. البته طبیعتاً آن‏ها نیز مانند ما کاربران فعال‌شان نسبت به تعداد نصب و دانلود، بسیار کمتر است و اکنون بنده آمار دقیقی در این زمینه ندارم. این یک امر مسلم است که یک شبکه پیام‌رسان داخلی با چیزی حدود دوهزار سرور، می‌تواند فعالیت خوبی داشته باشد. اما چیزی مثل موتور جست‏وجو به حدود ده‌هزار سرور نیاز دارد. البته می‌توان با راهکارهای غیرمستقیم همانند محدود کردن کرول‌های موتور جست‏وجوی خارجی، کاربرد آن‏ها را برای مخاطب داخلی کم کرد و خودبه‏خود آن‌ها را ضعیف کرد تا مردم به سوی موتور داخلی حرکت کنند که در دراز مدت به نفع مردم و هویت ملی آن‏ها است.

امری که در برخی کشورهای پیشرو در امنیت سیستم، اتفاق افتاده، این است که از گوگل، مالیات می‌گیرند. ولی متأسفانه در این زمینه در ایران برخی مسئولین غربزده کوتاهی بسیار زیادی دارند. اتفاقی که در این چند روزه رخ داد، موجب شد که مسئولان اهمیت توسعه نرم‌افزارهای داخلی و ملی را متوجه شوند؛ اما متأسفانه این مسأله خیلی زود فراموش می‌شود و باید در تکرار و تثبیت موضوع توسط عزیزان دلسوزی چون شما کار شود و باید جلو فریب اذهان عمومی توسط شبکه‌های بیگانه گرفته شود.

پرسش‌های حضّار و پاسخ‌های آقای مهندس غفاری

ـ آیا ایتا به نهاد یا فردی وابسته است؟

غفاری: همان‏گونه که قبل از این هم گفته‌ایم، ایتا به هیچ مجموعه‌ای اعم از حوزه، سپاه و یا نهاد دیگری وابسته نیست. اما سرورهای ما در قم قرار دارند. به علت این‏که تیم اجرایی و مدیریت ایتا از مردم قم هستند و از ابتدا نیز طی قراردادی که داشتیم، از امکانات دیتاسنتر امین قم استفاده می‌کردیم. اکنون نیز همان‌جا هستیم و هزینه‌های ما از سایر فعالیت‌های ما تأمین می‌شود.

ـ درآمد ایتا از کجا تأمین می‌شود؟

غفاری: ایتا در سایت خود نیز اعلام کرده است که سهامش متعلق به شرکت‌های طوبی و هاتف است. طوبی، سرویس پیامکی بوده و هاتف نیز دارای سرویس‌های ارزش‏افزوده است. این امر هم درآمد نسبتاً خوبی داشت که با استفاده از آن توانستیم پیام‌رسان داخلی را راه‌اندازی کنیم که پیام‌رسان ایتا در حال حاضر غیر از این مورد درآمد دیگری ندارد و هاتف نیز خیلی فعال نیست. در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های دیگر نیز تا زمانی که مخاطب حدود بیست میلیون نفر باشد، باید نهاد یا فرد ثروتمندی از پیام‌رسان حمایت کند. به‏عنوان مثال؛ پیام‏رسان تلگرام را صهیونیست‌ها مورد حمایت قرار دادند و اینستاگرام نیز از طریق تبلیغات کسب درآمد می‏کند که در پیام‌رسان‌های متنی بسیار سخت است و بعد از تعداد بیست میلیون نفر مخاطب است که درآمدهایی می‌توان کسب کرد که ما در حال حاضر این تعداد مخاطب را نداریم و در نتیجه باید در حال حاضر خرج کنیم.

ـ آیا ایتا می‌تواند از طریق تولید ترافیک، درآمدزایی کند؟

غفاری: در حال حاضر این امر امکان‏پذیر نیست. متأسفانه اکنون بدین نحو است که به دلیل حاکمیت اینترنت آمریکایی بر ساختار اینترنت کشور، ترافیک خارجی را شرکت‌های واسط از خارجی‌ها خریداری می‏کنند و به مشتری‌های داخلی می‌فروشند. این شرکت‌ها ترافیک داخلی را از ما که تولیدکننده ترافیک داخلی هستیم، خریداری نمی‏کنند؛ اما به مشتری می‌فروشند!. در واقع اپراتورها از طریق فروش ترافیک تولید شده توسط ما و سایر مردم، درآمد دارند و ما درآمدی نداریم! در سال ۹۶ طرحی با حضور و موافقت وزیر فعلی ـ آقای جهرمی ـ تعریف شد که براساس آن ترافیک‏فروشی اپراتورها اگر از محتوای داخلی تولید شده باشد، باید مشخص می‌شد که هر کسی از این تولید چقدر نقش دارد و به تناسب، برای هر نهاد یا فردِ دخیل در تولید محتوا، درآمدی در نظر گرفته می‌شد.

هرچند این کار دارای یک‏سری مشکلات بود، اما باعث می‌شد که به‌تدریج اهمیت تولید محتوای داخلی بیش‏تر از محتوای خارجی شود و صاحبان محتوا مثل دیتاسنتر امین یا آپارات، کسب درآمد نیز داشته باشند.  از سوی دیگر این‏گونه نباشد که شرکت‌های فروش ترافیک به مردم، درآمدی جدا داشته باشند و سر تولیدکننده ترافیک در کشور، بی‏کلاه بماند. اگر این طرح اجرا می‌شد، چون افراد می‌دیدند که از تولید محتوا می‌توانند پول و درآمد داشته باشند، به شدت امر تولید محتوای اینترنت حتی برای خارجی‌ها در داخل ایران جدی‌تر می‌شد و می‌توانست به یک غلبه گفتمانی داخلی بر مخاطب داخلی و خارجی، حداقل محتواهایی به زبان فارسی منتهی شود. ما به این امر «اکوسیستم اقتصادی شبکه» می‌گوییم.

در خصوص اکوسیستم اقتصادی شبکه باید بگویم که اکنون بحث پروکسی‏سازی یک فعالیت بسیار پردرآمد برای تلگرام می‏باشد و لذا بسیاری از افراد به علت امر اقتصادی آن، وارد این حوزه شده‌اند و به راحتی نمی‌توان جلو آن را گرفت. چون افرادی با انگیزه بالای کسب درآمد وارد این حرفه شده‌اند و همین که امری به اقتصاد مردم گره زده شود، مبارزه با آن سخت می‌شود و عوارض ناثواب فرهنگی نیز خواهد داشت. اما متأسفانه اکوسیستم اقتصادی تولید محتوا در ایران به دلیل ضعف سیاست‏گذاری، قانون‏گذاری و اجرا، شکل نگرفته است. چرا که این کار توسط غربزده‏ها انجام می‏گیرد که به امر تولید محتوای داخلی، چندان همتی نمی‌گمارند. اکوسیستم اقتصادی تولید، ضرب‌آهنگ مهم شبکه ملی اطلاعات است.

این امر در سال ۹۵ اجرا شد. اما در دوران وزارت آقای جهرمی، پی‏گیری نشد و حتی ما شنیدیم که ایشان، اکنون که وزیر شده‌اند، مخالف این امر هستند. قبل از این در ایران، این‏طور بود که اپراتورها از ایتا پول می‌گرفتند؛ اما اکنون این کار را نمی‏کنند، ولی برای ایجاد زیرساخت و شبکه پایدار مدعی هستند. جالب است بدانید که در همین هفته اخیر اپراتورها به علت آن‏که نتوانستند ترافیک اینترنت خارجی به مردم بفروشند، ۲۰۰ میلیارد ضرر کردند. متأسفانه با این مهندسی غربزده، شبکه آمریکایی و تسلط آن بر اینترنت ایران، نسبت حجم اینترنت مصرفی خارجی به داخلی خیلی بیش‏تر است و این در حالی است که اگر شبکه ملی اطلاعات راه می‌افتاد، اکثر نیازهای مردمی در همین اینترنت داخلی رفع می‌شد و مقدار بسیار کمی را از اینترنت آمریکاییNSA  می‌گرفتیم و دیگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و عقیدتی امروز را نداشتیم.

اکنون با کمال تأسف باید گفت که ۴۶ درصد از ترافیک خارجی اینترنت ما که اکثریت ترافیک مصرفی داخل نیز به دلیل مهندسی و توپوگرافی غلط شبکه خارجی است، برای شبکه اجتماعی اینستاگرام، مصرف می‌شود. یعنی متأسفانه مسئولان با دست خود اینترنت کشور را در اختیار شبکه اجتماعی اینستاگرام، با همین وضعیت نامناسبی که می‌بینید، قرار داده‌اند. البته با تبلیغات و کارهای اثباتی که اخیراً انجام شده، مقدار مصرف ترافیک داخلی رشد خوبی داشته است که با مقدار واقعی و مطلوب، بسیار فاصله دارد. اگر به جای اینستاگرام که وابسته به دشمنان مردم ایران است، شبکه عکس و فیلم‌محورِ جدیِ داخلی، شکل می‌گرفت، بیش از چهل درصد از تولید و مصرف ترافیک داخلی بالا می‎رفت و سرعت، ارزانی و پاکی شبکه نیز به مردم می‌رسید.

بزرگ‏ترین مشکل ما تفکر و تصمیم‌سازی غلط برخی مسئولین است. باید در جمع شما محققین فقه و حقوق رسانه اذعان کرد که در ایران برای مصرف اینترنت، قوانین و سیاست‌گذاری رسمی مناسبی وجود ندارد. اکنون بسیاری از نوجوانان در شبکه‌های خارجی عکس‌محور و فیلم‌محور عضو هستند و این در حالی است که این شبکه‏ها مخصوص بزرگسالان هستند. این امر حتی در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای سکولار و غربی نیز قوانین جدی‌ای دارد و از پدر و مادری که نوجوان‌شان به برخی از این سایت‌ها رفت و آمد داشته باشد، جریمه‌های سنگینی در حد خلع حضانت فرزند از والدین در نظر گرفته می‌شود و این مایه تأسف است.

البته توجه داشته باشید که در حال حاضر طبق قوانین فعلی، خیلی هم نمی‌توان کسب درآمد کرد. به ما گفته‏اند که اگر می‌خواهید محتوای شما خریداری شود، باید یک شبکه فیبر نوری، مختص اینترنت به فلان جا داشته باشید و ما دیدیم که خود هزینه فیبرکشی بیش از ده برابر هزینه فروش محتوا برای ما هزینه به همراه دارد، لذا در حال حاضر از انجام آن صرف‏نظر کردیم. راه‏حل این است که دولت، زیرساخت‌های رشد شبکه‌های داخلی را مهیا کند. همان‏گونه که در تمام کشورهای صاحب شبکه نیز این امر مرسوم است.

ـ طرح پیام‌رسان‌های بومی که در مجلس در حال پی‏گیری بود، به کجا رسید؟ قوه مقننه در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی چه واکنشی از خود نشان داده است؟

غفاری: سال ۹۷ طرحی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی به کمیسیون فرهنگی مجلس رفت و بالای ۳۰ جلسه ما به مرکز تحقیقات مجلس و کمیسیون رفتیم تا آن طرح تصویب شود. در آن طرح، بندی با این مضمون وجود داشت که باید مرز مجازی تعریف شود و آن مرز در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار گیرد. این کار چیزی است که در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا نیز انجام می‏گیرد. ولی وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات دولت با این بند مخالف بودند. گرچه کارشناسان امنیت شبکه و برخی از دوستان دلسوز بر روی این مسأله، اصرار فراوانی داشتند و آن را برای آتیه مردم بهتر می‌دانستد.

در واقع طرح این بود که گیت ورودی و خروجی اطلاعات باید در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح باشد. این دقیقاً چیزی همانند فرودگاه بود که هرچند زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است؛ اما گیت ورودی و خروجی آن زیر نظر نیروهای مسلح است. متأسفانه به خاطر همین مسأله، طرح در کمیسیون با یک رأی مخالف ـ یعنی هشت رأی موافق در مقابل نُه رأی مخالف که توسط طرفداران دولت داده شد ـ رد شد و به صحن مجلس نیامد. متأسفانه از این مجلس امیدی نیست و چنین طرح‌‌هایی معطلِ نوع انتخاب مردم است.

ـ تلگرام در ایران از کجا و در چه مواردی درآمدزایی می‌کند؟ لطفاً به ترویج موارد ضداخلاقی و پورن در شبکه‌های خارجی فعّال در ایران نیز اشاراتی بفرمائید.

غفاری: به نظر بنده تلگرام از طرف عده‏ای پشتیبانی می‌شود و تنها شبکه اجتماعی است که منبع درآمد آن مشخص نیست. حتی خود تلگرام هم ذکر کرده است که ما پشتیبان و حامی مالی جدی داریم و هزینه ما از طریق تبلیغات و فروش اطلاعات نیست. در واقع تلگرام از طرف یهودیان صهیونیست در آمریکا و انگلیس پشتیبانی می‌شود و از طریق فروش اطلاعات یا تولید محتوا و غیره پشتیبانی نمی‏شود. اما اینستاگرام از طریق تبلیغات درآمدزایی خوبی دارد و حتی هزینه‌های واتس‌اپ را نیز متقبل شده است. چرا که هر دو متعلق به شرکت فیس‌بوک هستند.

البته در جای خود قبول داریم که «اطلاعات» همانند چاه نفت است و می‏توان گفت که همان طلای سفید است و برای ارتقاء هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بزرگ، خیلی باارزش است. به‏عنوان مثال؛ در هفته اخیر، شبی ۳۰۰ هزار نفر با هم چت می‏کردند و در این میان می‌توان سلایق، علایق و تفکرات آن‏ها را با تحلیل صحیح و هوشمندانه بیگ‏دیتا به دست آورد. یکی از نکات جالب در هفته اخیر، هجوم مروجین پورنوگرافی در خارج و داخل کشور به شبکه ایتا بود که ما متوجه شدیم که این‏ها در تلگرام و اینستاگرام جایگاه بس عظیمی داشتند که با از بین رفتن مجرای تلگرام و اینستاگرام، به ایتا هجوم آورده‌اند که در چند ساعت اول کار مواجهه با این‏ها بسیار طاقت‌فرسا بود و با نوشتن سیستم تکمیلی کدینگ، توانستیم هجوم عجیب شبکه‌های مروج پورنوگرافی را در ایتا کنترل کنیم و جهشی در این زمینه داشته باشیم.

این خود زنگ خطری برای دلسوزین و محققین آسیب‌های اجتماعی نیز هست که بدین واسطه ما رسالت اطلاع‌رسانی خود را به منصه ظهور رساندیم و اکنون نوبت مردم است که از میراث عظیم خود پاسداری کنند و ملی شدن شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و شبکه ملی اطلاعات را از دولت و وزارت ارتباطات و اطلاعات مطالبه کنند. همچنین وظیفه مسئولین نیز حفاظت از ناموس و فرهنگ و میراث ملی ـ اسلامی ما از شر هجوم خلافکاران و شبکه‌های ابتذال است.

ـ آیا بچه‌های فعال در دیگر شبکه‌های پیام‌رسان داخلی هم انقلابی هستند و مانند شما دغدغه مردم و فرهنگ را دارند؟ درآمد و وابستگی آن‏ها به چه شکلی است؟

غفاری: الحمدلله تا آن‏جا که بنده می‌شناسم، تمامی کسانی که در این حوزه فعال هستند، افرادی مذهبی و عالی هستند. اما هرکدام از نهادی در داخل کشور پشتیبانی مالی و تبلیغاتی می‌شوند. برخی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی به نهادهای خاصی متصل شدند و از طریق آن‌ها تأمین می‌شوند. به‏عنوان مثال؛ شبکه پیام‏رسانی «سروش» مرتبط با صدا و سیما است و پیام‏رسان «بله» از ابتدا با بانک ملی مرتبط بود و خیلی هم ادعای پیام‌رسانی نداشت و بر سرویس‌های بانکی تکیه داشت. در این ایام هم همه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت جذب مردمی را به خود اختصاص دادند و از چند ماه قبل نیز توانستند کارایی و اطمینان مردم را به دست آورند و هر روز به سمت داخلی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی در حال حرکت هستیم.

شما شاهد بودید که هات‌گرام و طلاگرام که دو پوسته مرتبط با نهادهای داخلی بودند و مردم هم می‌دانستند که تحت اشراف نهاد امنیتی داخلی هستند، توانستند اکثر مصرف‌کنندگان داخلی تلگرام را به خود جذب کنند و مردم ما اگر سرعت و کیفیت و روانی کار شبکه‌های داخلی را ببینند، به دلایل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتی به پیام‏رسان‏های داخلی زودتر از پیام‏رسان‏های خارجی اطمینان می‌کنند. وقایع اخیر از نظر امنیتی نیز نشان داد که شبکه‌های داخلی مطمئن‌تر هستند و مشکل را زودتر حل می‌کنند و کارایی همه‌جانبه و همیشگی خود را حفظ می‌کنند. در این میان تبلیغات برخی شبکه‌های خارجی و شیطنت و فریب‌کاری و عملیات روانی غربزده‌ها، برخی را دچار اشتباه محاسباتی و تغییر اولویت کرده است.

ـ آیا وزارت با پوسته‌های تلگرام نمی‌توانست تلگرام را کنترل کند؟

غفاری: این کار به صورت کامل کنترل شدنی نبود و تنها بر روی آن‏ها اشراف اطلاعاتی داشتند و توانستند برخی شبکه‏ها همانند آمدنیوز را حذف کنند. متأسفانه شبکه‌سازی‌های فتنه در تلگرام اتفاق می‌افتد و باید از حیث امنیت ملی و ایجاد بحران و ناامنی برای مردم بسته باشد. کشورهای مستقل و قدرتمندی چون روسیه نیز همین کار عاقلانه را انجام دادند.

ـ برنامه‏ریزی شما برای آینده ایتا چیست؟ آیا خصوصیت‌ها و ویژگی‌های اجتماعی جذاب و بومی را در نظر گرفته‌اید تا براساس آن‏ها برنامه‌ریزی کنید؟

غفاری: بله. امکان این امر وجود دارد. اکنون ایتا تنها پیام‌رسانی است که دو نوع جست‏وجو دارد: یکی در کانال‌هایی که شما در دستگاه خود عضو هستید و دیگری جست‏وجو در همه کانال‌های عمومی ایتا. در ایتا حدود ۴۰۰ هزار کانال وجود دارد که حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار کانال از آن‏ها هر روز به صورت جدی فعال هستند. ما ترندینگ روزانه در ایتا داریم. همچنین تلاش می‏کنیم تا یک پیام‌رسان حرفه‌ای باشیم و در این مسیر تلاش می‏کنیم تا به نیازها و مسائل بومی توجه ویژه داشته باشیم.

هرچند که جای بسیاری از چیزها همانند نوعی شبکه اجتماعی خانواده‏محور در ساختار فعلی خالی است و نمی‏توان آن‏ها را ایجاد کرد. اما طرح خوبی برای یک پیام‌رسان ملی است که برخی دوستان دلسوز آن را طراحی کردند و البته باید پژوهش در این حوزه و تعریف نوع ساختار و نوع مدیریت شبکه‌های بومی در مراکزی چون این مؤسسه و توسط محققان فقه رسانه، حقوق، مدیریت و شبکه مورد مطالعه و کاوش قرار گیرد تا ما نیز از محصول این مطالعات استفاده کنیم.

ـ برای آگاهی‌سازی در میان مردم درباره جذب اقشار مختلف مردم و جلب اعتماد آن‏ها چه برنامه‌ای دارید؟ شما از طرفی می‌فرمایید که محیط ایتا امن است، چون دستور مقام معظم رهبری بوده است. اما متأسفانه برخی مردم، تحت تأثیر عملیات القای بیگانگان و غربزده‌ها احساس امنیت ندارند و فکر می‌کنند که کسانی از نهادهای امنیتی ناظر آن‏ها در شبکه‌ داخلی هستند. متأسفانه استراتژی دشمن در جلب اعتماد برخی از مردم اثر کرده است. آیا بهتر نیست که برخی آزادی‌ها وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود؟ شما برای بالا بردن اعضای پیام‌رسان ایتا می‌توانید از حضور افراد مشهور و نهادهای مورد نیاز مردم استفاده کنید که قابلیت جذب مردم به شبکه شما را دارند.

غفاری: اعتماد یک شبه به دست نمی‌آید. همچنین نباید پیام‌رسان‌ها را به بستری برای بحث چت‌های دختر و پسری تقلیل داد. در درازمدت نیز باید به عاقبت شیوه مدیریت پیام‌رسان‌ها توجه کرد. حتی تلگرام هم پورنوگرافی و اقدامات تروریستی را تا حد زیادی سانسور می‌کند. اکنون مشکلی که در خصوص اعتماد جوانان وجود دارد، شایعات و عملیات‌های روانی چون تیک سوم و عدم اعتماد به امنیت خصوصی در این شبکه است. به‏عنوان مثال؛ نهاد امنیتی کشور دستور داده است که کانال پروکسی تلگرام در ایتا را با دوهزار نفر عضو ببندید. این یک عمل منطقی است؛ اما همین امر باعث اعتمادزدایی برخی از افراد جامعه شده است. اما آیا نباید با پورن مقابله کرد؟ آیا نباید با تروریسم و جرم مبارزه کرد؟ کدام خانواده و کدام ملت راضی است که فرزندانش در این مسائل وارد شوند؟

لذا برخورد با برخی از انواع مسائل یک امر پذیرفته شده عمومی است و باید انواع امنیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و معنوی مراعات شود و در کشورهای دیگر نیز تلاش‌های خوبی در این زمینه‌ها شکل گرفته و مطرح است. البته تعریف امنیت در دیدگاه کشورهای مختلف متفاوت است. به‏عنوان مثال؛ اگر به پلیس فتا و فردی که فریب خورده است، درباره امنیت تلگرام بپرسید، می‌گویند که تلگرام خیلی ناامن است؛ زیرا طبق آمار ۶۰ درصد از پرونده‌های کیفری در اینترنت متعلق به کانال‌های تلگرام است. اما اگر از دختر و پسری که تازه شروع به چت کرده‌اند و هنوز عوارض ارتباطات منفی به سراغ‏شان نیامده و مشکلی نداشته‌اند، این سؤال را بپرسید، احتمالاً می‌گویند که تلگرام کاملاً امن است.

لذا از نظر ما باید عقلانیت و انصاف و آینده‌نگری بر حرف‌های جو زده حاکم شود. اکنون فعالیت خلافکارانه، ضدامنیتی، ضدفرهنگی و تروریستی در ایتا امن نیست؛ اما روابط خصوصی مردم در ایتا کاملاً امن است. در این‏جا توضیح یک نکته بسیار ضروری است و آن این‏که مردم در پیام‌رسان‌های داخلی امنیت بیش‏تری دارند. زیرا نهادهای امنیتی برای رصد شبکه‌های داخلی به حکم قاضی نیاز دارند؛ اما هر پیامی که با شبکه‌های خارجی جابه‏جا می‌شود، بدون نیاز به اجازه‌گیری از قاضی توسط نهادهای امنیتی داخلی قابل رصد است. گرچه اشراف نهادهای امنیتی خارجی متعددی بر این پیام‌ها نیز وجود دارد و نوعی بی‌امنیتی مضاعف در شبکه‌های خارجی برقرار است. ما نیز طبق قانون، اگر بدون حکم قضایی اطلاعات یک اکانت را به نهادهای داخلی بدهیم، متخلف محسوب می‌شویم. در نتیجه قانون را مراعات می‌کنیم. ولی هیچ تضمین داخلی و خارجی امنیتی، برای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد.

ـ سؤال اساسی بنده این است که چرا ما می‌خواهیم که مردم وارد پیام‌رسان داخلی شوند؟

غفاری: حقیقت این است که طبق عقلانیت انسانی و نه حتی دینی که در جای خود باید مورد توجه باشد، محیطی که پورن در آن آزاد باشد یا تروریست‌ها بتوانند آزادانه با یک‏دیگر ارتباط بگیرند، موجب ناامنی جامعه و مردم خواهد بود. نمونه دیگر کانالی تحت عنوان گرگ‌یابی است که عکس مردم را در داخل کانال می‌گذاشت. این امر مخل امنیت مردم و جامعه است. لذا ما آن را بستیم. لذا با جدیت عرض می‌کنیم که مردم و مسئولین مطمئن باشند که فعالیت خلافکارانه در ایتا امن نیست و فعالیت‌ پورن در ایتا اجازه داده نمی‏شود. ما نباید تحلیل‌مان این باشد که جوان هم‌وطن، فیلم نامشروع ببیند؛ اما کف خیابان نیاید! ما باید در مسیر حق حرکت کنیم. زیرا مسیر حق به مو می‌رسد، اما پاره نمی‌شود. به‌عکس مسیر باطل که زوال‌پذیر است و در هلاکت فردی و اجتماعی قطعی گرچه ممکن است دیر یا زود شود.

ما یک‌سری امور در حد عرف جامعه و شرع مثل گناه مسلم یا کانال پورن و تروریسم را باز نمی‌گذاریم تا به‌صورت دروغین اعتماد مخاطبان را جلب کنیم. البته به نظر ما مردم خیلی روی این مسأله حساس نیستند؛ زیرا از پوسته‌های داخلی تلگرام که می‌دانستند توسط نهاد امنیتی داخلی راه‏اندازی شده است، استقبال کردند. ولی متأسفانه این امر برخلاف انتظار دلسوزین که طرح آن را نیز به نهاد مربوطه داده بودند، به تولد یک شبکه قوی و فراگیر پیام‌رسانی و اجتماعی داخلی منجر نشد. بنده با افراد بسیاری بحث کرده‌ام که تلگرام و فیس‌بوک و… هم می‌توانند فعال باشند. به نظر بنده باید در فیس‌بوک و تلگرام کار فرهنگی انجام دهیم.

اگر پوسته تلگرام نبود، اکنون تلگرام در ایران بی‌معنا بود، چون این پوسته‌ها باعث شدند از نظر اسمی تلگرام تعطیل شود و نهادهای فرهنگی از آن خارج شوند. ولی در عمل همان تلگرام را حفظ کردند. ضرری که پوسته‌های تلگرامی به مردم زدند، بیش از وجود تلگرام و فعالیت آزاد آن در ایران بود. به نظر بنده نباید تحلیل امنیتی در امور فرهنگی، غالب شود.

ـ شما برای تدوین سند نهایی فنی و ساختاری ایتا چه برنامه‌ای دارید؟ چشم‌انداز فراملی شما چیست؟

غفاری: ما تلاش بسیاری کردیم که ابزارها و سیستم‌های جدید به نرم‌افزار اضافه کنیم. ما در همان شب عید که بنزین گران شد، ورژن جدیدی با حدود چهل خدمت جدید و مناسب مردمی ارائه دادیم که متأسفانه در دعوای بنزینی گم شد و دیده نشد. برای ما مهم است که بتوانیم از این داستان به درآمدزایی برسیم تا بتوانیم از حیث فنی و ابزاری توسعه سریع‌تری داشته باشیم. باید حقیقتاً بتوانیم در شبکه پیام‌رسانی جدی شویم تا رشد کنیم و این جز از طریق مردمی شدن نیست. چشم‏انداز فراملی هم بستگی به میزان درآمدزایی و جا افتادن در داخل دارد. به‏عنوان مثال؛ یکی از سیستم‌هایی که به صورت فراملی کار می‌کرد، روزانه باید پنج میلیون تومان برای این امر، بابت پیامک اتصال نفرات خارج از کشور به سیستم ایرانی خرج می‌کرد که این مقدار هزینه با درآمد محدود ما همخوانی ندارد. فعالیت فراملی هم رصدش سخت است و هم هزینه زیادی به سیستم تحمیل می‌کند که ما از پس آن بر نمی‌آییم و با گسترش شبکه به بیش از بیست میلیون نفر می‌توان فعالیت جدی بین‌المللی را با قوت آغاز کرد.

ـ آیا نگاه تسامحی در ایتا نداریم؟ چون برخی از مسائل شبه‌ابتذال هم در ایتا دیده می‌شود.

غفاری: این امر بحث سختی است. هم‏اکنون در کادر ما از روحانیت نیز جهت نظارت شرعی و پژوهش عملیاتی استفاده شده است که این افراد فعال هستند و هر روز همین بحث را با یک‏دیگر انجام می‏دهیم. اکنون در میان خود شما محققین فقه رسانه نیز اختلافاتی در زمینه‌های موارد مشکوک به ابتذال وجود دارد. ما باید به تعادل و نظریه محکمی در این امر برسیم که به چه اموری عکس‌العمل نشان دهیم و به چه اموری عکس‌العمل نشان ندهیم. به‏عنوان مثال؛ ما چرا باید کانال مشاوره ازدواج و مشاوره جنسی را ببندیم؟ بستن این کانال‏ها توسط ما در حالی که کانال‏های پورن در شبکه‏های خارجی فعال هستند و در ایران نیز قابل دریافت هستند، کار چندان درستی نیست. ما قطعاً در ایتا کانال پورن را می‌بندیم. به خاطر این‏که مضر است. اما کانال‌هایی که برخی موافق و برخی مخالف آن هستند تا زمانی که به حجت شرعی و قانونی نرسیم، نمی‌توان تصمیم قاطعی در رابطه با آن‏ها گرفت.

ـ کمبود برخی امکانات ایتا باعث عدم رغبت مدیران به کانال‌زنی شده است. به‏عنوان مثال؛ اضافه کردن و اد کردن مخاطب در ایتا سخت است.

غفاری: این‏گونه نیست. اضافه کردن اعضا در ایتا در ابتدای تشکیل کانال در حد دویست نفر، دسته‌ای است و پس از تشکیل فرد فرد است. این سبک هم همانند تلگرام است. اما برخی پیام‌رسان‌های داخلی در این زمینه محدودتر از ما هستند. به‏عنوان مثال؛ شما به اختیار خودتان نمی‌توانید کسی را عضو کانال کنید؛ بلکه باید درخواست بفرستید و فرد باید خودش آن را تأیید کند. ما نیز معتقد هستیم که مدیران کانال‌ها اگر محتوای خوبی تولید می‌کنند، خودشان باید به فکر راه‌هایی برای جذب مخاطبان به کانال‌های خودشان باشند و همین فکر است که مدیران را به تحرک واداشته و اکوسیستم اقتصادی حول پیام‌رسان داخلی به‌صورت درونی و مردمی شکل گرفته و اشتغال‏آفرینی هم خواهد داشت.

عدم دسته‌بندی و سطح‌بندی کانال‌ها و نداشتن ویترین هم به صورت عمدی و براساس برنامه بوده است. زیرا ما با دید شبکه اجتماعی در این امر ورود کردیم و سعی کردیم در این امر تخصصی و حرفه‌ای پیش برویم. اکنون نرم‌افزار پیام‌رسانی در داخل داریم که حدود بیست میلیون عضو دارد؛ اما هنوز شبکه اجتماعی نشده است. به خاطر این‏که سیاست‌های اشتباه داشتند. روش ما در شبکه اجتماعی، روش مردم‏نهاد است. مدیر کانال‌دار، باید برای جذب مخاطب تلاش کند. فرد باید خودش تبلیغ کند. ایتا ویترین تبلیغاتی نزده است تا از پارتی‌بازی دور شویم و براساس ترندینگ و تعداد هشتک‌ها فعالین بالا روند و خود را معرفی کنند و امر تبلیغ و جذب مخاطب، بین خود اعضا به صورت واقعی شکل گیرد.

در واقع داشتن ویترین به نفع شبکه ما و به ضرر مخاطبان است. چون ویترین باعث جذب بودجه به خود مجموعه می‌شود. عموم جامعه بحث ویترین را دوست ندارند. مزیت حذف ویترین، راه انداختن اقتصاد اعضای فعال است. به نظر ما شبکه اجتماعی مجازی باید با شبکه اجتماعی واقعی شکل گیرد. شبکه‌های اجتماعی تخصصی خارجی نیز ویترین ندارند.

ـ آیا شما از معافیت مالیاتی برخوردار هستید یا خیر؟

غفاری: ما در شرکت ایتا که به سود مالی نرسیده‌ایم، طبق قانون معافیت مالیاتی داریم. اما در طوبی که محل درآمد ما است، معافیت مالیاتی نداریم و به صورت جدی مالیات می‌دهیم.

ـ چرا در زمینه ربات‌های مختلف شبکه اجتماعی که شکل‌دهنده افکار عموم جامعه هستند، فعالیتی ندارید؟

غفاری: ما ربات را قبول نداریم. چون ربات‌ها می‌توانند در شبکه رصد کنند و اطلاعات را تجمیع کنند. اما فعالیت محدود ربات‌ها در شبکه اجتماعی مشکلی ایجاد نمی‌کند. ربات‌ها ابزار مدیریتی هم ندارند و لذا تأثیر آن‏ها بر شبکه اجتماعی محدود است. اکنون ارتش سایبری منافقین و سلطنت‌طلبان و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌های فعال برای عملیات‌روانی بر ایرانیان، به این نتیجه رسیده‌اند که چه اشتباهی کردیم که شبکه‌های داخلی اجتماعی ایران را نادیده گرفتیم. ما اکنون یک پاساژ جدید در کشور هستیم که توانستیم به کانال‌های انقلابی دهنه‌های بزرگ پاساژ را ارائه دهیم و دشمن تلاش می‌کند تا دهنه‌های جدی افکار عمومی را در همه‌جا قبضه کند. لذا باید دلسوزین مردمی، بیش‏تر تلاش کنند.

شروع ایتا نیز با بچه‌های انقلابی بود و اکنون کانال‌های بزرگ شکل گرفته است و این مزیت نسبی برای ایتا است. متأسفانه برخی از افراد فقط مطالبه‌گر هستند و فعالیت جدی و جذب عضو و تبلیغات ندارند و لذا ما تقصیری نداریم. دلسوزان خودشان باید به وظیفه خود عمل کنند و ما نیز به وظیفه خود عمل می‏کنیم. ما زمینه افکارسازی را برای تفکر انقلابی باز کرده‌ایم؛ اما انقلابی‌ها هم باید شیوه کار اقتصادی را بیش از گذشته یاد بگیرند و هم باید خودشان را نشان دهند. وقتی دهنه دو میلیون نفره در فلان پیام‌رسان خارجی به دست کانال ضد انقلاب باشد، شبهه‌افکنی و عملیات روانی و فریب، فراوان‌تر می‌شود. ولی اکنون ایتا این‌گونه نیست. ما اکنون به جای مطالبه‌گری باید راه بیفتیم و محتوای خوب بگذاریم و در تبلیغ و جذب مخاطبان بیش‏تر بکوشیم و این سیاست ما است.

ـ آیا شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌توانند ابر اطلاعات را توسعه دهند؟

غفاری: بله. این کار شدنی است؛ اما محدودیت دارد. به ما گفته‌اند که خدمات ابری را به فلان شرکت ارائه دهید؛ اما ما دیدیم که این کار هزینه بالایی را به همراه دارد. لذا خودمان این ابر را با سرورهای محدود ایجاد کردیم. ما باید بیش‏تر به فکر بومی‌سازی تکنیک و مدیریت شبکه باشیم تا بتوانیم در میدان باقی بمانیم.

ـ آیا نمی‌توان بستری فراهم کرد که شبکه‌های اجتماعی داخلی در یک فضای شبکه‌ای بتوانند با هم تعامل و تبادل داشته باشند تا افراد مختلف در نرم‏افزارهای مختلف بتوانند با یک‏دیگر ارتباط داشته باشند؟

غفاری: این امر از حیث اجرایی مشکل دارد. برای پیام‌های فرد به فرد، می‌توان این کار را طراحی کرد. اما بین گروه و کانال‌های مختلف نمی‌توان این امر را ایجاد کرد. به خاطر این‏که همه افرادی که در پیام‌رسان «الف» هستند، در پیام‌رسان «ب» در همان گروه خاص عضو نیستند.

ـ آیا امکان ایجاد سرورهای توزیع شده در ایتا وجود دارد تا از توان سخت‌افزارهای مردمی به عنوان سرور استفاده کنیم؟ البته در ازای آن برای آن‏ها نیز درآمدزایی داشته باشیم؟

غفاری: خیر. در دنیا پیام‌رسان مبتنی بر سیستم‌هایی شبیه بلک‌چین نداریم. به خاطر این‏که مشکلات فراوانی دارد. به‏عنوان مثال؛ سیستم‌هایی با این فرآیند، پردازش سختی دارند. همانند تولید بیت‏کوین که زمان استخراج و تولید آن بسیار طول می‌کشد و توان محاسباتی این امر هنوز راه نیفتاده است.

در انتهای این جلسه آقای فرج نژاد ضمن تشکر و قدردانی از حضار گرامی و به خصوص از آقای مهندس غفاری، اظهار داشت؛ امیدواریم که چنین جلساتی باعث توسعه تحقیقات بنیادین در حوزه فلسفه فقه و حقوق فضای مجازی و تعمیق مطالعات و پژوهش‌های رسانه‌ای شود. همچنین ما بتوانیم قدمی در راه حل مشکلات مردم و نظام اسلامی برداریم. والسلام.

نظر کاربران

درج نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود

سیستم تشخیص ربات از انسان برای این فرم فعال است.