20 آگوست 2020 / ساعت: 19:38
به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسۀ تحقیقاتی فتوح اندیشه، در ادامۀ سلسله نشستهای اقتراحیِ این مؤسسه، با حضور رئیس محترم مؤسسه، جمعی از اساتید، پژوهشگران و فعّالان اجتماعی، «تقریرهای استراتژیکِ جمهوری اسلامی در قبالِ اهلسنّت»، موضوعِ این نشست بود که حاضران، پیرامونِ آن، به بحث و بررسی پرداختند. این جلسه، عصر پنجشنبه ۱۳۹۹/۵/۲۳، در ساختمان پردیسِ حکمتِ این مؤسسه، برگزار گردید.
در مقدّمۀ این جلسه، حجتالاسلام والمسلمین استاد دکتر احمد رهدار، با توضیحاتی مختصر پیرامون این نشست اقتراحی، اظهار داشتند: برای این موضوع، جلساتی ترتیب داده شده، که هر جلسه به یک نهاد و یا یک صاحبنظر اختصاص خواهد یافت تا با هدف همافزایی، تقریر خودشان را، حولِ موضوعِ موردبحث، مطرح سازند.
ارائۀ بحث در این جلسه را، استاد دکتر احمد رهدار بهعهده گرفتند، و در راستای تقریرِ استراتژیِ بایسته نسبت به اهلسنّت، مطالب و نکاتی را مطرح ساختند که گزیدههایی از آن در ادامه میآید:
برخی از تقریرهای موجود، (که مجموعاً آسیبهایی دارند و تلاش میشود برطرف شوند) بدینقرار است:
رئیس مؤسسۀ فتوح، بحث پیرامون تقریرهای استراتژیکِ جمهوری اسلامی در قبالِ اهلسنّت را حول سه محور توضیح دادند:
در ادامه مهمترین نکاتی که برخی از فضلای حاضر در جلسه بدانها تفوّه کردند، محور گفتگوها قرار گرفت. دکتر صوفی ضمن اشاره به برخی از پرسشها در خصوص جهات استراتژی در نسبت با اهلسنّت و همچنین حقوق شهروندی و جایگاه دموکراسی در این بحث، اظهار داشت: «مبانی در این بحث باید بهگونهای باشد که ابتدا به یک راهبرد برسیم و سپس در امتداد آنها، یک طرح عملیاتی داشته باشیم و سخن از استراتژی وحدت یا سایر استراتژیها کنیم. لازم است در راهبردهای ما در قبال اهلسنّت از قرآن و سیره استخراج و اصول حاکمه باشد». ایشان با اشاره به اخلاق تعایش اظهار داشت؛ «اساساً اخلاق بدون استناد به دین یا مذهب مهم است. در واقع ملاحظات مذهبی و دینی با رعایت اخلاق عرفی و عقلی است که جواب میدهد. زیرا بهعنوانمثال؛ فرد اخلاقمدار به بزرگی یک نفر احترام میکند و وارد بیاخلاقی نمیشود». ایشان توجه به عقلانیت کارآمدی و برجسته ساختن آن؛ همچنین در کانون توجه قرار دادن وصایت و مهدویت در تکامل شیعه و راهبرد آن را حائز اهمیت دانستند.
حجتالاسلام کوثری از حاضرین در جلسه نیز توجه جدی به سیره صادقین (علیهماالسّلام) را جدی دانستند و استخراج هرگونه استراتژی و تاکتیک را با محوریّت این سیره امکانپذیر، ارزیابی نمودند. حجتالاسلام پیری نیز با اشاره به سه رویکرد یا استراتژی که از ابتدای انقلاب در قبال اهلسنّت وجود داشته، آنها را ناکارآمد ارزیابی نموده و فرضیه چهارمی را موردبحث قرار دادند. حجتالاسلام عربزاده با اشاره به بحث ملّتسازی تصریح کرد: «ما گاهی در ملّتسازی به معنای مهیاساختن همزیستی فرهنگی و سیاسی با اهلسنّت ناموفق بودیم. به نظر میرسد باید بر اصول همگرایانه مانند؛ عزتمندی شهروندان یا برجسته ساختن نگاه ملّی و اموری از این قبیل در راهبردسازی توجه جدی داشت».
در ادامه جلسه آقای حجتالاسلام عبداللّهی در رابطه موضوع بحث گفت: «باید مرز میان تقریر استراتژیک جهان تشیّع با جهان اسلام مهیّا شود؛ اینکه آیا در پی تقریر استراتژیک جهان اسلام هستیم یا در بخشی از آن یعنی اهلسنّت از منظر اهل تشیّع؟ ما با یک جامعه بسیط مواجه نیستیم؛ طالبان، داعش، جامعه اخوانی، وهابیّت و غیره را داریم. مواجهه ما با هرکدام از این سطوح ممکن است با یک واکنشی در داخل کشورمان مواجه شویم». حجتالاسلام آقای ابوالقاسمی نیز در ادامه نظرات مطرح شده، افزود: «تاکنون سه طرح جامع در خصوص اهلسنّت در کشور بیان شده است اما پرسش این است که چرا اجرا نمیشود؟ قرآن و سیره باید مبنای اصلی و پایه باشد نه مبنایی در عرض سایر مبانی. باید پرسید آیا دعوت باید علمی باشد یا عملی؟ گاهی در میان اهداف در استراتژی، دچار تعارض میشویم در این حالت چه باید کرد و اولویت کدام است؟». ایشان در انتهای صحبتهای خود به فروض مختلفِ هدایت از نظر ائمه پرداخته و توضیحاتی ارائه کردند. در انتهای این جلسه حجتالاسلام امیدی نیز به توضیح اجمالی دو محور مواجهه حکما با اهل سنّت و تجربۀ تاریخی اهلبیت (علیهمالسلام) در مواجهه با اهل سنّت پرداختند و در همین راستا اشکالاتی را به نظرات مطرح شده وارد دانستند.
پایان.
دیدگاهی ثبت نشده است.
نظر کاربران