استاد رهدار در اصفهان: «استعمارِ ذهن» مهم‌ترین غارتِ غربی‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد دکتر احمد رهدار در اصفهان:

استعمارِ ذهن، مهم‌ترین غارتِ غربی‌ها

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) قم گفت: با اطمینان می‌گویم که چیزی که برای ما نوشتند، واقعیتِ اروپا نیست؛ همچنان‌که نیچه در کتاب دجّال، نظریه اَبَرحیوان را در توصیف انسان غربی مطرح می‌کند و می‌گوید انسانِ غربی، به سوپرحیوان تبدیل شده، و این درحالی است که به ما تفهیم کردند که آن‌ها «کدخدا» و ما «رَعیت» هستیم.

به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسۀ فتوح اندیشه، حجت‌الاسلام احمد رهدار، شامگاه جمعه در جمع عزاداران مکتب‌الحسین (علیه‌السلام) اصفهان، با اشاره به ابعاد موضوع «اسلام‌هراسی در اروپا»، این مسئله را مربوط به سه دهۀ اخیر دانستند و اظهار داشتند: «پروژۀ اسلام‌هراسی»، غیر از «پروژۀ تحریفِ اسلام» است که توسط مستشرقان صورت گرفت؛ در جریان تحریفِ اسلام، مستشرقین، بیش‌از هزاران جلد کتاب، دربارۀ بسیاری از مسائلِ مسلمانان نوشتند.

وی افزود: از قرن ۱۸، برپایی کنگره‌های شرق‌شناسی، تألیف دایرهالمعارف شرق‌شناسی و تأسیس دانشکده‌های شرق‌شناسی کار این جریان برای تحریف شرق به نفع غرب بوده است و یکی از جدی‌ترین، خطرناک‌ترین، موثرترین و درعین حال پنهانی‌ترین شیوه‌های حملۀ غرب به اسلام، جریان شرق‌شناسی است.

حجت‌الاسلام رهدار با تأکید بر وادادگی اساتید و دانشگاه‌های جهان اسلام در برابر منابع پژوهشی شرق‌شناسی، تصریح کرد: در ماجرای شرق‌شناسی یکی از اتفاقاتی که رخ داده است روش‌شناسی مطالعات شرق‌شناسی است که یکی‌از این روش‌ها تحت‌عنوان نسخه‌شناسی است، یعنی هر اتفاقی که در عالم اسلام پیش می‌آمده به یک ریشۀ باستانی نسبت داده‌اند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه واقعۀ کربلا از آن‌جهت که جزو وقایعی است که در تاریخ اسلام و غیراسلام جریان‌ساز شده و در تاریخ اسلام هیچ واقعه‌ای به اندازۀ تاریخ کربلا به لحاظ تاریخی جریان‌ساز نبوده با روش نسخه‌شناسی ادعا کردند مراسم عزاداری برای امام حسین (علیه‌السلام) ریشۀ باستانی دارد و برگرفته از عزاداری‌های ایرانیان در سوگ سیاوش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) این شیوۀ مستشرقان در برخورد با وقایع جهان اسلام را حائز دو نکته عنوان کرد و گفت: با این کار دو نکته را می‌گویند، در وهلۀ اول تحریف می‌کنند؛ یعنی این‌که می‌خواهند بگویند مسئله عزاداری یک مسئلۀ ایرانی است و مسئلۀ جهان اسلام نمی‌باشد؛ و در وهلۀ دوم می‌خواهند بگویند این مراسم ربطی به اسلام ندارد و هم‌چون مراسمی مانند عید نوروز است و در حقیقت با رویکرد فیلولوژیک، نوع جریان‌ها، رخدادها و اتفاقاتی که در عالم اسلامی صورت گرفته را از عالم اسلامی منسلخ کرده و به یک ریشۀ باستانی نسبت داده است.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه و انتهای این کار آن‌است که اسلام، خالی از جریان‌های جریان‌ساز و اتفاقات هویت‌ساز می شود، لذا ماجرای شرق‌شناسی از آن دردهای علمی پژوهشی قرون اخیر تحمیل شده بر عالم اسلامی است و خطرناک‌ترین پروژۀ نفوذ در جهان اسلام، جریان شرق‌شناسی است.

حجت‌الإسلام رهدار، تحریف آگاهانه‌ای را که مستشرقان دربارۀ جهان اسلام و مسلمانان انجام دادند را دربارۀ پدیدۀ اربعین نیز مشابه عنوان کرد و ادامه داد:  مگر ممکن است چنین جریانی در رسانه‌های دنیا آن‌هم در عصر ارتباطات بازتاب پیدا نکند، اما این کاری است که جریان شرق‌شناسی انجام داده و امروز در اسلام‌هراسی به شکل دیگری درحال ادامه‌یافتن است.

وی افزود: این بازی غرب است که نخواسته اسلام و بزرگان آن دیده شود و نقاط تمدن‌ساز در اسلام پررنگ شود، لذا صدها جلد کتاب نوشتند و اظهار کردند شرقی‌ها عقب مانده، استبدادزده و نژادپرست هستند تا حضور غرب را در عالم شرق توجیه کنند و نامی که غربِ وحشی و غارت‌گر برای خود در جهان عرب قرار داد، «استعمار» به‌معنای جریانی که طلب عمران و آبادی می‌کند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) با بیان نمونه‌هایی از غارت و چپاول غرب در کشورهای هند و مصر، «غارت و استعمارِ ذهن در کشورهای استعمارزده» را مهم‌ترین غارت عنوان کرد و گفت: امروز اتفاقی که در دورۀ سوّم شرق‌شناسی افتاده، ظهور مستشرقینِ شرقی است؛ یعنی شرقی‌هایی که به خود، از پشت عینکِ غرب، نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به پاک‌سازی تاریخِ ۱۰ قرنِ تاریکِ قرونِ وُسطی، توسط غربی‌ها، گفت: تاریخِ سیاهِ قرونِ وُسطی، هزارسال است که آن‌را پاک کردند و وقتی تاریخِ غرب را می‌خوانید، به‌سهولت، بین تاریخِ آتن و فلورانس، پل هوایی زده‌اند و این، درحالی است که فرزندان ما در دانشگاه، کعبۀ آمال خود را «غرب» می‌دانند؛ زیرا صدها جلد کتاب و هزاران مقاله نوشتند، استاد دانشگاه، همان‌ها را خوانده و ترجمه کرده و به دانشجویان می‌گوید.

رئیس موسسۀ فتوح اندیشه اضافه کرد: با اطمینان می‌گویم که چیزی که برای ما نوشتند، واقعیتِ اروپا نیست؛ همچنان‌که نیچه در کتاب دجّال، نظریۀ اَبَرحیوان را در توصیف انسانِ غربی مطرح می‌کند و می‌گوید انسان غربی، به سوپرحیوان تبدیل شده و این درحالی است که به ما تفهیم کردند که آن‌ها «کدخدا» و ما «رعیت» هستیم.

حجت‌الاسلام رهدار، جهان اسلام را «درحال قدرت‌یابی»، و جهانِ غرب را «در بسترِ اِحتزار و غروب» عنوان کرد و ادامه داد: نظریه‌های پایان، نظریه‌های غربی هستند که به این نتیجه رسیده‌اند که غرب به پایان رسیده و این درحالی است که دانشگاهِ ما، غرب را در «آغاز» معرفی می‌کند و ماجرای اسلام‌هراسی، ماجرای رشدِ اسلام‌گرایی در جهان به‌ویژه در اروپا است؛ چرا که نسل چهارمِ مسلمانی که اکنون در اروپا سربرآورده، با نسلِ قبلیِ مسلمانِ مهاجر در اروپا، فرق دارد.

وی تأکید کرد: نسل چهارم مسلمان متولّد اروپا است و شهروند درجه یک می‌باشد و تمام قوانین شهروندی که برای شهروندان اروپا وجود دارد برای این نسل نیز صدق می‌کند و این نسل، نسل منتقم و عصبانی است؛ و آمده است تا انتقام سه نسلِ تحقیرِ اروپا بر مسلمانان را بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام)، رشد اسلام‌گرایی در اروپا را کابوسی برای غرب دانست و گفت: غربی‌ها از اکنون به این فکر افتاده‌اند که به‌جای دموکراسی، نسخۀ دیگری بیاورند؛ چرا که اگر با دموکراسی جلو بروند، سی سال بعد، مسلمانان، حکومت را در اروپا به‌دست می‌گیرند؛ لذا امور دیگری را در دموکراسی می‌آورند.

وی اضافه کرد: غربی‌ها تا دیروز می‌گفتند قوام دموکراسی، به رأی اکثریت است؛ و اکنون می‌‌گویند جوهرِ دموکراسی، «رأی اکثریت» نیست؛ بلکه «رقابت» است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری«حوزه»

نظر کاربران