نشست اقتراحی/ هم‌اندیشی أشکال إنتقام سخت جهت بازدارندگی
نشست اقتراحی اشکال انتقام سخت جهت بازدارندگی

به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی موسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه، در ادامه سلسله جلسات هم‌اندیشی/ اقتراحی، نشستی با موضوع « أشکال انتقام سخت جهت بازدارندگی» به همت معاونت بین‌الملل و راهبردی مؤسسه در آذرماه سال جاری با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم در ساختمان پردیس حکمت برگزار شد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده از  ناحیه  اساتید و  پژوهشگران حاضر در جلسه به شرح زیر  است.

 

نشست اقتراحی أشکال انتقام سخت جهت بازدارندگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبریان:

  • اصل ایجاد سرمایه اجتماعی انتقام‌خواهی و انتقام‌گیری در ملت
  • انتقام‌خواهی در فرهنگ قرآن و اسلام و فاصله آن با افق بین‌الملل موجود
  • اقدامات انجام‌شده درون کشور در رابطه با انتقام و اهمال قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی
  • مقام تئوری: حرکت به سمت راهبرد کلان کوتاه‌مدت خروج آمریکا و بلندمدت آمادگی برای ظهور و رجعت
  • کار مختار یک قصاص بود و انتقام واقعی بعدها از فرزندان دشمنان امام حسین علیه السلام به دست حضرت حجت خواهد گرفته شد.
  • کارهایی مانند ماجرای عین الأسد برای نگه‌داشتن مردم در صحنه لازم است، ولی تمام کار نیست به تعبیر حضرت آقا ما در جنگ اراده‌ها هستیم و گاهی آن‌ها از ما پیش می‌افتند.
  • فرق بین دوره نظام و نهضت: در دوره نهضت اگر مظلوم واقع شویم باعث زنده نگه‌داشتن اراده حرکت به سمت جلو می‌شود، ولی اگر در دوره نظام مورد ظلم واقع شویم باعث شکست هیبت ما می‌شود.
  • ما نیازمند اراده انتقامی مانند اراده انتقامی سردار سلیمانی هستیم که قول داد سه‌ماهه انتقام شهید حججی و دیگر شهدا را خواهد گرفت در صورتی که دوماهه پایان داعش اعلام شد ولی وزیر خارجه که باید تا به امروز پنج گزارش درباره إخراج آمریکا از منطقه باید می‌داد که تا به امروز یک گزارش هم نداده. متأسفانه دستگاه اجرایی دست ما هم نیست دست کسان دیگر هم که هست تصویب می‌شود ولی اجرا نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسعلی مشکانی:

  • تفاوت‌هایی بین دو ترور اخیر وجود دارد:
  • انجام یک ترور خارج از مرزهای اسلامی و انجام ترور دوم درون مرزهای اسلامی که ترور دوم مسلماً خطرناک‌تر است.
  • تفاوت بین ترور با مقاتله و جنگ
  • فرق مسبب و مباشر که مسلماً نقش مسبب مهم‌تر از نقش مباشر است مقابله‌به‌مثل انجام چنین تروری ترور شخصی مثل نتانیاهو است.
  • اهداف ترور و تأثیر آن بر اشکال انتقام که مهم‌ترین هدف ترور اخیر تضعیف نظام، إرهاب مردم و تضعیف نظام توسط از بین بردن دانشمندان بود.
  • نهاد ترور شبیه ارتداد است یا منافق که بدتر از کافر است.
  • در کنار راهبردی اندیشیدن ما باید احساس امنیتی نیز باید به مردم به‌وسیله انجام انتقام‌های نظامی نیز القاء کنیم.
  • دورنگری زیاد گاهی باعث می‌شود از مسائل جزئی دور شویم. گاهی نیاز هست که ما فتوای ترور یا انتقام از شخص بگیریم.
  • حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرب‌زاده:
  • حس انتقام‌جویی یک احساس عاطفی درون افراد جامعه است. که باعث تسکین داغ سینه شخص می‌شود.
  • ایجاد یک حس اجتماعی برای مردم که گاهی انتقام از دشمنان زیاد کردن دانشمندانی مانند شهید فخری‌زاده است.
  • ارائه حس حق‌طلبی و سرکوب طاغوت به جامعه به همراه التیام نسبی احساسات به‌وسیله انجام بعضی عملیات‌های نظامی.
  • آیا قیام مختار سودی برای طرح امام سجاد داشت؟ تائید حرکت مختار توسط اهل‌بیت و عدم تخطئه آن دلیل بر صحت حرکت است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی:

  • نکته اول: ظرفیت فقه سیاسی باید تقویت شود. بسط ید دادن به ولی‌فقیه به‌وسیله ایجاد درس خارج‌هایی با موضوع ترور و طریقه انتقام‌گیری از طرق شرعی که در کتب شرعی موجود است.
  • نکته دوم: تربیت سیاسی نادیده گرفته‌شده. جامعه برای اجرای قوانین شرعی انتقام آماده‌ باشد؛ مثلاً اگر کار به جنگ رسید جامعه آمادگی جنگ را دارد؟ یا خیر. اگر وارد جنگ تمدن‌ها شده‌ایم باید مردم را آماده جنگ تمدن‌ها بکنیم.
  • نکته سوم: راهبرد رسانه‌ای نداشتن ما باعث ضعف ما شده و باعث پنهان ماندن ظرفیت‌های ما شده.(مباحث رسانه‌ای جنگ رسانه‌ای جنگ روایت‌ها)

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی:

  • پیدا کردن مسئله انتقام و جایگاه آن در مسئله سنت‌های تاریخی
  • دو مسئله قابل‌توجه در بحث انتقام
  • تأثیر انتقام با درون جامعه دینی یا همان سرمایه اجتماعی
  • چگونگی تحفظ دادن انتقام به جامعه دینی در تنظیم نسبت با جامعه کفار
  • دنبال کردن موضوع انتقام با مفهوم ذبیح‌الله و بحث خونخواهی
  • برانگیختگی احساسی مؤمنین در آیات و روایات
  • مسئله مواجهه با کفار و عدم اختلاط جامعه دینی و غیردینی و چگونگی تبدیل این جریان به جهاد کبیر با جریان طاغوت و قطع جریان فرمان‌بری طاغوت
  • اتصال بغض تاریخی صحنه عاشورا به طاغوت اجتماعی امروز
  • یک ظرفیت تاریخی و ربانی نسبت به مسئله انتقام وجود دارد. یک جامعه دینی زمانی که به او برمی‌خورد و این برخوردگی باعث حرکت شیعه می‌شود دو نکته:
  • نکته اول: در نسبت درون جامعه دینی: به نظرم مشکل اصلی ما رسانه و نداشتن رسانه نیست بلکه ما در دام رسانه هستیم. ضعف طرح فناوری اجتماعی ما مانند بکاء بر امام حسین(ع) انجام کارهای کلیشه‌ای مانند انجام یک راهپیمایی و یا تکبیر گفتن و رد شدن، به نظر من مشکل اصلی ما ضعف درزمینه فناوری اجتماعی است(مشارکت‌های مؤمنانه و فراگیر). قیام عمومی مردم باید در کانون مدیریت قرار گیرد. خلأ اصلی این مسئله نبود فناوری اجتماعی است. جهت رفتن به سمت یک انتقام بلندمدت باید بیشتر به سمت فناوری‌های اجتماعی مانند بکاء بر امام حسین (ع) برویم.
  • نکته دوم : ما باید شخصیت حقوقی یا همان سبب اصلی را بزنیم. بهترین انتقام از جریان غرب قطع کردن رابطه بین ولی و متولی است. تألیف قلوب تنها به دست خداوند است. ائتلاف قلوب در بین مسلمین بسیار محکم است. در مواجهه با دشمن باید تضاد منافع بین دشمنان ایجاد کنیم
  • خلاصه: خلأ اصلی که نمی‌توانیم ظرفیت اصلی انتقام را در اجتماع بیاوریم، فقدان مسئله فناوری‌های اجتماعی است. مبتنی بر مسئله سنت‌های تاریخی تعیین استراتژی نمی‌کنیم و باید استراتژی انتخاب کنیم که تضاد منافع بین جریان رقیب ایجاد شود.نشست اقتراحی أشکال انتقام سخت جهت بازدارندگی

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رنجبر:

  • فهم نوع مقابله ما با دشمن و مقابله دشمن با ما و نوع مواجهه ما با رقیب ۴۰ ساله، هدف آمریکا پایان دادن به حرکت پیش‌ران حرکت تمدن اسلامی که ایران است.
  • حساسیت منطقه و هجوم آمریکا به سمت این منطقه که هدف ایران اخراج آمریکا از این منطقه است.
  • ترور سردار عامل شتاب‌زای ما برای حرکت به سمت اخراج آمریکا از منطقه است.
  • عامل اصلی این ترور یک تمدن غربی به نام آمریکا است و هدف استراتژیک و راهبردی ما پس ‌از این حرکت ۴۰ ساله خروج آمریکا از منطقه است.
  • انتقام شهدای این انقلاب یک انتقام راهبردی است که این راهبرد اخراج آمریکا از منطقه است.
  • از حرکت حضرت رسول از مکه تا فتح مکه بیست سال طول کشید. فرازوفرود بسیار داشتند و تعبیر فتح مبین تنها در مورد فتح مکه استفاده شده. کشته شدن هفتاد نفر در جنگ احد باعث ناامیدی در بین مسلمانان شد و آیه نازل شد که این تنها یک جراحت کوچک در این راه است و شما دوباره خود را بازیابی کنید و دوباره به حرکت خود ادامه دهید، ما نیز درراه مبارزه با تمدن غرب یک سلسله ضرباتی وارد می‌کنیم و ضرباتی نیز دریافت می‌کنیم.
  • و این دو حیث دارد یک حیث سلبی که می‌شود زدن و از بین بردن آمریکا و حیث ایجابی که می‌شود طرح جایگزین پس از نابودی آمریکا.
  • زمانی که القاعده عَلَم مبارزه با آمریکا را بلند کرد، ابتدا به صراحت ندای مبارزه با آمریکا سر نداد ولی به مرور زمان مبارزه خود را علنی کرد. ما نیز عقیده نداریم کاملاً ساکت باشیم ولی نباید طوری عمل کنیم که به گام‌های بلندمان خدشه وارد شود.

نظر کاربران