نشست‌ اقتراحی نظریه قرآنی مقاومت به گزارش معاونت اطلاع‌رساني مؤسسه تحقيقاتي فتوح انديشه، در ادامه سلسله نشست‌های اقتراحي، دومین نشست با موضوع «نظریه قرآنی مقاومت» به همت معاونت بین‌الملل و راهبردی مؤسسه در تاریخ 7 آذرماه 1398 با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم و میهمانان خارجی از کشورهای سنگال، بورکینافاسو، نیجریه، آذربایجان و افغانستان در ساختمان پردیس حکمت، برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار با اشاره به دلایل انتخاب موضوع نشست، بیان داشتند؛ پروژه مقاومت در جهان اسلام خواه در مقام عمل باشد یا نظر، مختصّ جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر پروژه جهاد برخلاف مقاومت ـ تاریخی و غیر تاریخی ـ برند جهان تسنن از جنس تکفیری‌ها است. مقاومت عقلانیتی دارد که مورد توجه متفکران اهل‌سنت و نویسندگان غربی قرار گرفته و ایده‌پردازی کرده‌اند. ایشان اذعان داشتند که مقاومت نه در ساحت نظر اما در ساحت عمل، توسط جبهه مقاومت وجود عینی یافته است که آثاری مانند کتاب الحداثه و المقاومه از نویسنده مغربی به نام طاها عبدالرحمن و فقه المقاومه از آیت الله آصفی از آن جمله است. در ساحت نظری آثار قابل توجهی دیده نمی‌شود، لذا نیازمند تولید نظریه مقاومت هستیم و به همین جهت، موضوع این نشست نظریه قرآنی مقاومت نام گرفته است تا با هم‌اندیشی از ظرفیت‌های قرآن برای استخراج نظریه مقاومت، استمداد بجوئیم. قرآن مبانی، اصول، روش، مصداق، نتیجه و پیامدهای مقاومت را بیان نموده است که با تامل و دقت نظر می‌توان مبانی و نظریه مقاومت را از این منبع قدسی، استخراج و تدوین کرد.

در ادامه این نشست سایر حاضرین در جلسه به نقد، بررسی و بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند که بخشی از آنها به اختصار بیان می‌شود. آقای عرب‌زاده با تأکید بر اینکه مقاومت، نظریه‌ای در چگونگی برخورد اسلام با دارالکفر است، اظهار داشت؛ مقاومت با دو کلید واژه انفعالی و فعال هم می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. ایشان در بخش دیگر سخنان خود به مفاهیم نظریه مقاومت اشاره داشتند که واژه‌هایی همچون استقامت، تقیه، مدارا، ضرورت، قناعت، آماده‌سازی، عدم وابستگی و صلح از مفاهیم نظریه مقاومت می‌باشند. آقای نسیمی ازکشورآذربایجان نیز استقامت را محور آموزه‌های قرآن دانستند از جمله؛ نزول قرآن به پیامبر‌گرامی اسلام در طول ۲۳ سال، خود نشانگر استقامت است. قرآن مؤمنین را بعد از ایمان آوردن به استقامت توصیه می‌کند. در جنگ احد مؤمنین مقاومت نداشتند و شکست خوردند در حالی که در جنگ بدر استقامت ورزیدن و پیروز شدند. آقای ذالی از کشور بورکینافاسو به این نکته اشاره کردند که دشمنان در تلاش‌اند تا فرهنگ مقاومت قرآنی در جوامعی مانند کشور ما تحقق نیابد، لذا لازم است ابتدا فرهنگ قرآنی مقاومت تبیین شود و سپس نظریه پردازی شود.

شعیب محمد از کشور نیجریه با اشاره به امکان ملاحظه‌های مختلف و تعابیر متفاوت از مقاومت، تاکید کرد که تعریف مفهوم مقاومت، امری ضروری است. مقاومت از نظر ایشان به معنای تلاش در جهت برطرف کردن سختی‌ها و مشکلات است. عباس‌علی مشکانی از دیگر حاضرین در جلسه؛ به شبکه مفاهیم مرتبط با مقاومت اشاره کردند که لازم است ابتدا مفهوم عدالت و سپس مفهوم مقاومت، امنیت و جهاد را مورد ملاحظه قرار دهیم. آقای صوفی بیان داشتند که بنیان‌های نظری مقاومت گاهی از دیدگاه سنت، عقل و یا قرآن قابل ارائه است؛ لذا باید مشخص شود مقاومت را از کدام دیدگاه قرار است تبیین کنیم. مقاومت مختص اسلام نیست و بلکه در دیگر جوامع هم دیده می‌شود. مفاهیم استقامت عموماً ناظر بر پیش فرض است که توحید شاکله اصلی این مقاومت است. مقاومت حداقلی و حداکثری، لزوم استخراج مفاهیم محوری و فرعی مقاومت از قرآن، توجه به فلسفه مقاومت، گونه‌های مختلف مقاومت از جمله محورهای دیگری بود که در این جلسه محل بحث و گفتگو حاضرین قرار گرفت

نظر کاربران

درج نظر

ایمیل شما منتشر نمی شود

سیستم تشخیص ربات از انسان برای این فرم فعال است.