31 آگوست 2020 / ساعت: 18:16
به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسه فتوح اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار، شام غریبان حسینی در جمع عزاداران مجموعه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان با موضوع «بحران های هویتی جهان اسلام»، اظهار کرد: در حقیقت بحران هویتی جهان اسلام این است که باسوادان ما بیاعتقادترند و این بلای فراگیر جهان اسلام شده است. متاسفانه این نوع تفکر که “هرچه بیشتر به اسلام و ارزش ها گیر بدهیم و نقد کنیم، باسوادتر و روشنفکرتر هستیم”، درحال گسترش در بدنه جهان اسلام است.
این استاد حوزه و عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم افزود: من سالهای سال هست که در دانشگاهها هستم، عمدتاً افرادی که به اسلام و باورها در دانشگاهها گیر میدهند؛ حتی الفبای اسلام را هم نخواندهاند.
وی با بیان اینکه امروز یک دانشجوی فیزیک تا دکترا در دانشگاه اسلامی ایران تحصیل میکند و درباره شکست نور پایاننامه میدهد، ولی با ابنهیثم فیزیکدان مسلمان پدر علم فیزیک نور، آشنا نمیشود، گفت: ما در این دانشگاهها با دست خود دانشجویان را بیباورتر میکنیم.
استاد رهدار عنوان کرد: در کدام رشته و درسهای دانشگاهی به بچهها باورِ به اسلام را درس میدهند؛ درسِ دانشگاهها نظریۀ ناتوانی اسلام را غیرمستقیم القا میکند.
*حوزههای علمیه هم چون دانشگاهها کمیتگرا و اعدادی شدهاند
وی اذعان داشت: در قرن بیستم بعد از کلی دعواها، دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که علوم پایه همه علوم، علم ریاضی است و امروز علم ریاضی، علم پایه همه علوم شناخته شده، در حالی که یکسری علوم هستند که جوهره آن با اعداد ریاضی قابل جمع نیست و کیفی بوده، مثلا علم اخلاق که کیفی است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم با اشاره به اینکه دکارت، قرنهای گذشته تاکید کرده بود که باید جهان را بر پایه ریاضی برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزههای علمیه ما هم دچار کمیتگرایی شده اند؛ امروزه در اعزامهای مبلغین حوزوی اولویت را به مبلغی میدهیم که تعداد بیشتر سخنرانی کرده باشد، در حالی که ممکن است یک مبلغ با یک سخنرانی تعداد افراد بیشتری را دیندار کرده باشد.
وی ابراز کرد: ما دین را با اعداد میسنجیم، برای همین نگاه رهبری به حوزههای علمیه این است که مراقب باشید؛ خروجی حوزه ها، سکولار نشود؛ ابوریحان بیرونی یک ریاضیدان است، ولی شاگردان او همگی موحد هستند، چون عالمان اسلام بر این باور بودند که علم پایه، علم الهیات است.
حجتالاسلام رهدار توضیح داد: هر زمان دانشگاهی ساختیم و دانشکده علوم پایه ای در آن زدیم که در آن الهیات و فلسفه تدریس کردیم، آن زمان دانشگاه اسلامی راه اندازی کردهایم.
وی بیان کرد: اسلام یک دین کیفی است و دین را با عدد نمیشود فهمید، چه بسا یک کار خالصانه بکنیم و خدایی شویم، ولی فرد دیگری هزاران کار بکند ولی به جایی نرسد.
*تقلیلگرایی بحران دوم هویتی جهان اسلام
رئیس موسسه فتوح اندیشه ادامه داد: بحران هویتی دوم جهان اسلام یک نوع تقلیلگرایی است. تقلیل دارالاسلام به یک کشور، اولین سطح تقلیل است، دارالاسلام را کوچک و به تنها یک کشور تبدیل کردیم.
وی بیان داشت: تقلیل دوم این است که امت را به ملت تبدیل نمودیم؛ در دانشگاه منافع ملی را مطرح میسازیم، در حالی که امام راحل به ما امت را یاد داد، البته خوشبختانه تحت آموزشهای امام امت ما ایرانیان همواره امتی فکر میکنیم و نگران دیگر مسلمانان هستیم، اما جهان اسلام چنین نحوه فکر ندارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم عنوان کرد: تقلیل سوم اینکه ملت را به قبیله تبدیل ساختیم؛ امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور عراق قبیلهای بودن و قبیلهای فکر کردن است.
وی تصریح کرد: تقلیل چهارم اینکه اسلام را به مذهب تقلیل دادیم؛ این جفا است که امام حسین(ع) را فقط امام شیعه معرفی کنیم، چه بسیار مجالس عزای حسینی که توسط اهل سنت در جهان برگزار شده است؛ ما میتوانیم امام حسینی(ع) را به جهان معرفی کنیم که دست رد به شمر میزند، ولی میتواند کشتی نجات اهلسنت هم باشد.
حجتالاسلام رهدار در پایان گفت: امامان ما فقط امام شیعیان نبودند، امام همه مسلمین بودند؛ بسط مذهب براساس مدل امام صادق(ع) است که از دل اهل سنت، شیعه تربیت کرد.
منبع: خبرگزاری حوزه
دیدگاهی ثبت نشده است.
نظر کاربران