بایستههای سیاست گذاری جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده در بیانیه گام دوم
به گزارش معاونت اطلاعرسانی مؤسسه فتوح اندیشه، پیش نشست کنگره گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث با عنوان : «بایستههای سیاست گذاری جمهوری اسلامی در موضوع زن و خانواده در بیانیه گام دوم» با ارائه آقای رهدار و به همّت معاونت خواهران شعبه قم مؤسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه برگزار شد که در ادامه خلاصهای از آن ارائه خواهد شد.
چهار نکته مفروض و چتر معنایی و مفهومی بحث :
- در اسلام زن و خانواده در جایگاه متفاوتی از جایگاهی که دیگر ادیان برای اینها تعریف کردند، تعریف شده. برای زن مسلمان شایسته نیست که رفتار و سبک زندگی خود را با نظام هنجار دیگر ادیان تنظیم کند.
- الگوی زن و خانواده در غرب یک الگوی شکست خورده است. هم از منظر نظام ارزش ما و هم از منظر اعترافهای بیشمار خود اندیشمندان و محققان و جامعهشناسان غربی در این خصوص.
- موضوع زن و خانواده یکی از موضوعات شایع در تحقیقات شرقشناسی است. یعنی اگر مسئله کماهمیتی بود، علیالقاعده به آن توجه نمیکردند.
- کمیت و جمعیت قابلتوجه زنان در عصر ما ( و احتمالاً حتی در عصرهای گذشته) باعث شده که لااقل در عصر ما موضوع زن تبدیل به یک مسئله سیاسی شود.
در گام اول انقلاب اسلامی؛ به نظرم به لحاظ سیاسی ما دو مرحله و دو اقدام را انجام دادیم. تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت نقطهای. در مرحله دوم ، جمهوری اسلامی خود را از قدرت نقطهای به قدرت منطقهای ارتقاء داد.

در گام دوم انقلاب، مرحله بینالمللی کردن انقلاب یا ارتقاء از قدرت منطقهای به قدرت بینالمللی.
- منظور از قدرت بینالمللی یعنی امکان کنشگری و تأثیرگذاری فعال در سطح بینالملل هست.
- محتوای فقه بینالملل
- جانمایی فقه در ساختارهای حقوق بینالملل
طرح چند سیاست متناسب با عرصه بینالملل راجع به موضوع زن :
- تبیین و تقدیم و تقویم نظریه زن مطلوب متناسب با عرصه بینالملل؛ الگوی مطلوب زن مسلمان حضرت آقا در عصر ما، آن نظریه باید تبیین شود.
- سه محور در الگوی حضرت آقا را درباره تبیین آن باید دقت کنیم.
- اصالت فعالیت اجتماعی زن از منظر اسلام
- گستره حضور اجتماعی زن : زن سنتی، زن غربی و زن الگوی سوم.
- الگویی خانه پسند و نه خانه بسند و برونگراست.
در مقیاس جهانی تبیین الگوی زن مطلوب بهانحاءمختلف با رویکرد تطبیقی: هماندیشیهای نخبگانه درباره مسائل زنان توسط خود زنان در ایران با محوریت انقلاب اسلامی(زن چریکی ،زنان داعش ،زن ایرانی در تجربه دفاع مقدس)
- برای مسئله زن در اسلام باید سناریو دهیم، گزاره دهیم. به شبهات پاسخ دهیم.
نکته دیگر نقد سناریوهای کلان جهان اسلام برای زنان است.
- رویکرد پاسخ به شبهات
- بحثهای تطبیقی با جهان اسلام
- نظام حقوقی زن در کشورهای جهان اسلام بخصوص در کشورهای عرب نظام حقوقی زن رعایت نشده است. در بحثهای تطبیقی با این کشورها امکان اینکه این حقوق به نفع زنان تغییر کند زیاد است.
نکته بعدی نقد سناریوهای کلان غربی در خصوص زنان است.
- یکی رویکرد پاسخ به شبهات غربیها.
- رویکرد ایجاد شبهه علیه الگوی زن غربی.
- مطرح کردن بحثها و چالشهایی که امروز زن غربی در دنیای غرب دارد

پیشنهاد یک الگویی از نظام اداره و قوانین .حاکم کردن ذهنیات زنانه بر الگوی تعاملات اجتماعی.
الگوی زن مطلوب رقیب زن سنتی نیست بلکه امتداد و تکاملیافته آن است و باید بیشترین ظرفیت عملیاتی خود را از جانب زن سنتی بگیرد. مخاطب این الگو عامه مردم هست.
جمله آخر بنده اینکه به دلیل اینکه مسئله زن و خانواده بهطور حتم و قاطع تبدیل شده به یک پاشنهآشیل برای فرهنگ غربی، هرگونه الگوی عملیاتی موجز و درعینحال سالم و کارآمد از زن و خانواده از منظر اسلام ارائه کردند، میتواند بهعنوان یک نرمافزار تصرف و حتی رفتن در عمق فرهنگ و تمدنی دنیای غرب باشد.
نظر کاربران